Työnantajamielikuvan muodostuminen rekrytointiprosessissa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Viime vuosikymmeninä kilpailu osaavasta työvoimasta on kiihtynyt. Kokeneita osaajia on eläköitynyt väestörakenteeltaan ikääntyvässä maassamme, samoin uudenlaisille taidoille on ilmaantunut kysyntää. Kunkin yksittäisen organisaation kehityksen ja kilpailuedun näkökulmasta on tärkeää, että palvelukseen saataisiin houkuteltua mahdollisimman asiantuntevaa henkilökuntaa. Organisaatioille onkin erittäin hyödyllistä, että ihmisille muodostunut työnantajamielikuva olisi positiivinen, sillä se vaikuttaa merkittävästi hakupäätökseen. Työnantajamielikuvan muodostumiseen on useita erilaisia väyliä, mutta myös rekrytointiprosessin aikana syntyy paljon käsityksiä siitä, millaista organisaatiossa työskentely voisi olla. Tässä tutkielmassa aihetta lähestytään ensisijaisesti rekrytointiprosessin näkökulmasta ja selvitetään niitä tekijöitä, mitkä vaikuttavat sekä itse hakupäätökseen, että varsinkin organisaatiosta hakijoille jäävään mielikuvaan.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavat olivat korkeakoulutettuja henkilöitä, jotka olivat lähivuosina aloittaneet uudessa työpaikassa tai vähintään hakeneet sellaista. Tutkimushaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tulosten analysoinnissa käytettiin menetelmänä sisällönanalyysiä.
Selvisi, että työnhakupäätösten tueksi henkilöt etsivät tietoa organisaatiosta monista eri lähteistä. Tuttavien kertomilla näkemyksillä selvästi suurempi merkitys, kuin organisaation omalla viestinnällä. Nämä näkemykset ovat voineet syntyä joko heidän osallistuessaan aiempiin hakuprosesseihin tai heidän työskennellessään organisaatiossa. Voidaankin todeta, että työnantajamielikuvaa luodaan päivittäisessä johtamistyössä myös potentiaalisten työnhakijoiden suuntaan. Työpaikkailmoituksissa toivottiin pääkohtien olevan selkeästi esillä, mutta tarvittaessa saatavissa toivottiin olevan
paljon informaatiota. Rekrytointiprosessin aikaista yhteydenpitoa organisaation taholta toivottiin paljon. Runsas yhteydenpito jätti positiivisen mielikuvan organisaatiosta, vaikka ei tulisikaan valituksi. Rekrytointiprosessia voidaan pitää epäonnistuneena myös silloin, vaikka työpaikka saataisiin. Vastaavasti prosessia voidaan pitää erittäin onnistuneena, vaikka sillä kertaa ei itse tulisikaan valituksi.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Video Recruitment : Online Perspectives and Implications for Employer Branding
Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Springer International Publishing, 2022)Video recruitment—the use of videos at any point in the recruitment process—has surged among organizations as a strategy for hiring talent and operating in their respective fields amid the pandemic. In particular, video ... -
Svenskkunskapers inverkan på rekrytering i små serviceföretag
Torikka, Sara (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen painoarvo ruotsin kielitaidolla on palvelualalla sekä miten se vaikuttaa rekrytointiin. Tutkielmassa tarkastellaan yhden yrityksen kolmea eri toimipaikkaa ympäri Suomen. ... -
Suuryritysten rekrytointistrategiat: ennakoivaa suunnittelua vai palokuntamentaliteettia
Virolainen, Harri; Virolainen, Ilkka (2000) -
Digitalisaation vaikutukset rekrytointiin
Yli-Hakola, Sanna; Tiusanen, Mika (2020)Digitalisaation myötä tietojärjestelmät ja eri teknologiat kehittyvät jatkuvasti ja niitä hyödyntämällä yritysten on mahdollista saavuttaa kilpailuetua. Digitalisaatio koskettaa myös yritysten henkilöstötoimintoa ja etenkin ... -
Anonyymista rekrytoinnista apu rekrytointisyrjintään? : sisällönanalyysi verkkokeskustelijoiden näkemyksistä liittyen anonyymin rekrytoinnin vaikuttavuuteen
Lautala, Emma (2021)Tutkielman tavoitteena on selvittää anonyymiin rekrytointiin liitettyjä näkemyksiä rekrytointisyrjinnän kontekstissa. Huomio kiinnittyy siihen, millaisena keinona anonyymi rekrytointi nähdään rekrytointisyrjinnän ehkäisijänä ...