dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Höylä, Laura | |
dc.date.accessioned | 2020-06-04T07:28:06Z | |
dc.date.available | 2020-06-04T07:28:06Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69696 | |
dc.description.abstract | Tieto- ja viestintätekniikan käyttöä kieltenopetuksessa ollaan tutkittu paljon. Tutkimus on tähän asti keskittynyt peruskouluikäisiin ja vanhempiin lapsiin sekä aikuisten näkemyksiin laitteista. Varhaiskasvatusikäisten lasten näkemyksiä sen sijaan ei olla juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää lasten näkemyksiä tieto- ja viestintätekniikasta kieltenopetuksessa. Tähän tapaustutkimukseen osallistui 14, iältään 5–6-vuotiasta lasta uusimaalaisesta päiväkodista, joka toteuttaa englannin opetusta varhaisen osittaisen kielikylvyn muodossa. Tutkimusaineisto koostuu lasten haastatteluista, piirustuksista, videomateriaalista sekä toissijaisena aineistona lapsiryhmien kasvattajien haastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasten näkemykset tieto- ja viestintätekniikasta liittyivät heidän aiempiin kokemuksiinsa laitteiden käytöstä, laitteiden omistajuudesta sekä mahdollisuuksista käyttää laitteita. Kieltenoppimisessa hyödynnettiin laitteiden lisäksi muita menetelmiä ja kieltenoppimisen paikkoja. Laitteiden avulla opittiin sanastoa ja tuettiin kieltenoppimisen motivaatiota. Lapsilla oli pääosin positiivisia näkemyksiä tieto- ja viestintätekniikasta. Tabletit olivat ylivoimaisesti suosituimmat laitteet. Lasten mielipiteet linkittyivät laitteiden omistajuuteen tai mahdollisuuksiin käyttää laitteita itsenäisesti. Lasten näkemykset laitteiden hyödystä kieltenoppimisessa olivat vaihtelevia ja voidaankin todeta, että laitteiden käytön päätarkoitus oli pelaaminen ja hauskanpito kieltenoppimisen sijaan. | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children’s perspective | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006043952 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | tapaustutkimus | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | information and communications technology | |
dc.subject.yso | early childhood education and care | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | case study | |
dc.subject.yso | teaching technology | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |