Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.advisorKostiainen, Emma
dc.contributor.authorTikkanen, Heikki
dc.contributor.authorJokinen, Janne
dc.date.accessioned2020-06-02T07:09:20Z
dc.date.available2020-06-02T07:09:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69392
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista perusopetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin huoltajien näkemyksiä sekä niistä nousevia kehitysehdotuksia liittyen peruskoulujen nykyisiin arviointimenetelmiin. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa lisätietoa ja syventää ymmärrystä oppimisen arvioinnista perusopetuksessa sekä siihen liittyvästä yhteistyöstä kodin ja koulun välillä. Tutkimuksemme on osa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta, jossa yhtenä osa- alueena kehitetään kodin ja koulun yhteistyötä. Tutkimusaineistomme on osa Vanhempainliiton ja Hem och Skolan -järjestön toteuttamaa kyselyä, Vanhempien Barometria (2018). Aineistomme koostuu yhdestä barometrin kysymyksestä: ”Uusi opetussuunnitelma on muuttanut oppilaan arviointia. Mitä mieltä olet lapsesi koulun arviointitavoista?”, johon vastasi yhteensä 5 084 huoltajaa. Analysoimme aineiston laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti sekä käytimme analyysin tukena ATLAS.TI-analyysiohjelmaa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lähes puolet huoltajista (45,7%) kritisoi arviointia tai siihen liittyviä osa-alueita. Myönteisiä näkemyksiä oli lähes kolmasosassa (30,5%) vastauksista. Lisäksi lähes neljännes huoltajista (23,8%) näki arvioinnin neutraalina. Eri arviointimenetelmiin, kuten arviointikeskusteluun ja itsearviointiin kohdistui usein sekä huoltajien kriittisiä että myönteisiä näkemyksiä. Tutkimus tuottaa arvokasta lisätietoa huoltajien näkemyksistä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa hyödynnettäväksi niin perusopetuksessa kuin sen suunnittelussa. Tutkimuksen tulosten perusteella yksittäisiä arviointimenetelmiä ei voida huoltajien näkemysten mukaan todeta erityisen huonoiksi eikä toimiviksi. Tutkimuksen tulokset tarjoavat laajan katsauksen siihen, millaista arviointia ja yhteydenpitoa huoltajat mahdollisesti odottavat.fi
dc.format.extent66
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleHuoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006023650
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokodin ja koulun yhteistyö
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysohuoltajat
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright