dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Saharinen, Ida | |
dc.date.accessioned | 2020-06-02T07:03:29Z | |
dc.date.available | 2020-06-02T07:03:29Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69389 | |
dc.description.abstract | Tämän pro-gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on yhteisopettajuuden hyödyistä. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemusta siitä, tukeeko yhteisopettajuus opettajien työhyvinvointia. Tuloksia voidaan hyödyntää harkittaessa yhteisopettajuuden käyttöönottamista.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelulla syksyllä 2018. Tutkimukseen osallistui neljä työuran eri vaiheissa olevaa luokanopettajaa. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua teemarungon avulla hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen keskeisimpien tulosten mukaan opettajat kokevat yhteisopettajuudesta olevan paljon hyötyä. Hyöty nähdään oppilaan saamalla hyödyllä, työmäärän vähentymisellä, arjen jakamisella, kollegan tuella ja omalla
ammatillisella kehittymisellä. Yhteisopettajuudella on sekä positiivisia että negatiivisia vaikutteita työhyvinvoitiin. Opettajat kokevat yhteisopettajuuden tukevan vahvasti omaa työhyvinvointia, kun koulun resurssit ovat riittävät ja henkilökemiat toimivat. Tulos on merkittävä, sillä yhteisopettajuus voi toimia ratkaisuna opettajien kokemaan uupumukseen.
Tutkimuksen tulokset ovat aiempien tutkimustulosten kanssa yhdensuuntaisia. Yhteisopettajuuden ja työhyvinvoinnin yhteyttä on tarpeen tarkastella
pidemmällä aikavälillä, jolloin tuloksista tulisi tarkemmat ja pysyvämmät. | fi |
dc.format.extent | 77 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006023647 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |