E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa
Kehittyneissä maissa e-oppiminen nähdään jo itsestään selvänä koulutuksen osana ja e-oppimista pidetään yleisesti oppimista tehostavana toimintona. Sen sijaan useissa kehittyvissä maissa e-oppimista ei ole otettu käyttöön yhtä laajamittaisesti, vaikka sen käyttöönotto herättääkin kiinnostusta. Tämän tilanteen pohjalta nousee esiin kysymys siitä, miksi e-oppimista ei ole vielä otettu laajasti käyttöön kehittyvissä maissa ja toisaalta myös mitä hyötyjä e-oppiminen voisi tarjota kehittyvien maiden koulutukselle. Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyttiin tarkemmin e-oppimiseen kehittyvien maiden koulutuksen näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia e-oppimiseen liittyy kehittyvissä maissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tuloksena löydettiin sekä isompia että pienempiä haasteita ja mahdollisuuksia. Yleisimpinä haasteina löydettiin laitteiden ja verkkoyhteyden puute sekä kielen ja asenteen tuomat ongelmat. Suurimpina mahdollisuuksina taas pidettiin koulutuksen saavutettavuuden ja laadun parantamista. Tutkimuksessa huomattiin myös, että maakohtaiset eroavaisuudet ovat suuria ja käyttöönoton kannattavuutta on tämän takia pohdittava tapauskohtaisesti.
...
E-learning is already an essential part of developed countries’ education and it is considered as a function that enhances learning. However, e-learning has not been implemented on the same level in developing countries even though interest towards it has grown. Due to this situation, it is relevant to consider why e-learning hasn’t been implemented in developing countries and how the implementation could benefit the education of developing countries. This bachelor’s thesis is focused on e-learning in developing countries’ education. The purpose of this study was to find out what kind of challenges and opportunities are related to e-learning in the context of developing countries’ education. The research was carried out as a literature review and the results were diverse. The lack of suitable devices and Internet connection as well as the problems concerning language and attitudes were recognized as the most common challenges. On the other hand, better quality and accessibility of the education are seen as possibilities. The study also stated that the features between countries are different and consequently the e-learning implementation has to be considered case-by-case.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
Laitinen, Mikko (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ammatillisen koulutuksen opettajien sekä opetuksen tuki-, ohjaus- ja suunnitteluhenkilöstön kokemia haasteita verkko-opetuksessa. Verkko-opetus on kansallisesti ja kansainvälisesti ... -
Oppimisen teknologiat osana oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten elämää
Raatikainen, Juha-Petteri (2017)Tieto- ja viestintäteknologia on merkittävä osa jokapäiväistä elämäämme. Nämä teknologiat ovat löytäneet tiensä kouluihin myös Suomessa, ja erilaisia oppimisen teknologioita onkin otettu ahkerasti käyttöön ympäri maata. ... -
Etäopetus ja digitaalinen tasa-arvo : verkko-oppimisen vaikutukset oppimisen esteitä kohtaavien korkeakouluopiskelijoiden oppimiseen
Raatikainen, Juha-Petteri (2024)Koulutuksen digitalisaatioon tukeutuvasta etänä tapahtuvasta verkko-oppimisesta on tullut nopeasti keskeinen osa suomalaista koulutusjärjestelmää. Oppimisen teknologioiden ja verkko-oppimisen on ennustettu tuovan paljon ... -
Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT
Mattila, Heikki (2022)Tutkimuksen aiheena oli kehittää tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opiskelua tukevaa opiskelumateriaalia. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset. Tavoitteena oli luoda toimivia, ... -
Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt
Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.