E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa
Abstract
Kehittyneissä maissa e-oppiminen nähdään jo itsestään selvänä koulutuksen osana ja e-oppimista pidetään yleisesti oppimista tehostavana toimintona. Sen sijaan useissa kehittyvissä maissa e-oppimista ei ole otettu käyttöön yhtä laajamittaisesti, vaikka sen käyttöönotto herättääkin kiinnostusta. Tämän tilanteen pohjalta nousee esiin kysymys siitä, miksi e-oppimista ei ole vielä otettu laajasti käyttöön kehittyvissä maissa ja toisaalta myös mitä hyötyjä e-oppiminen voisi tarjota kehittyvien maiden koulutukselle. Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyttiin tarkemmin e-oppimiseen kehittyvien maiden koulutuksen näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia e-oppimiseen liittyy kehittyvissä maissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tuloksena löydettiin sekä isompia että pienempiä haasteita ja mahdollisuuksia. Yleisimpinä haasteina löydettiin laitteiden ja verkkoyhteyden puute sekä kielen ja asenteen tuomat ongelmat. Suurimpina mahdollisuuksina taas pidettiin koulutuksen saavutettavuuden ja laadun parantamista. Tutkimuksessa huomattiin myös, että maakohtaiset eroavaisuudet ovat suuria ja käyttöönoton kannattavuutta on tämän takia pohdittava tapauskohtaisesti.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013603Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish