Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSevon, Eija
dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorSaari, Saila
dc.date.accessioned2020-05-29T05:33:56Z
dc.date.available2020-05-29T05:33:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69310
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusikäisten lasten lapsiryhmässä sekä lasten että kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoliroolit ilmenevät, millaisia odotuksia niihin liittyy sekä miten ne näyttäytyvät lapsiryhmän jokapäiväisessä toiminnassa. Tutkimus toteutettiin etnografisesti havainnoimalla esiopetusikäisten lasten ja heitä ohjaavien kasvattajien toimintaa päiväkodin arjessa. Havainnoin päiväkotiryhmän toimintaa 12 päivänä lyhimmillään yhden tunnin kerrallaan ja pisimmillään kolmen tunnin ajan. Havainnointiaikaa kertyi 24 tuntia ja se kohdistui erityisesti lasten vapaaseen leikkiin ja ohjattuun toimintaan, tyttöjen ja poikien vertaissuhteisiin ja vuorovaikutukseen sekä aikuisten toimintaan ohjatuissa tuokioissa ja lasten vapaan leikin aikana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneet esiopetusikäiset pojat ja tytöt valitsivat stereotyyppisiä sukupuolelleen tyypillisiä leikkivälineitä ja leikkejä. Myös organisoituminen tilassa oli sukupuolen mukaan jakautunutta. Kasvattajien toiminnassa näyttäytyi niin sukupuolisensitiivisyys kuin sukupuolistereotyyppisyyskin. Aiemmat tutkimukset vahvistavat saamiani tutkimustuloksia siitä, että sukupuolistereotypiat ovat edelleen läsnä varhaiskasvatuksessa, vaikka sukupuolisensitiivisyyteen kasvatuksessa pyrittäisiinkin.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersukupuolistereotypia
dc.titleEsiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005293566
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoetnografia
dc.subject.ysosukupuolisensitiivisyys
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysosukupuoliroolit
dc.subject.ysosukupuolen moninaisuus
dc.subject.ysoleikit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot