Lomalle vai töihin? : työntekijöiden perusteet lähteä sesonkitöihin
Matkailu on kasvanut maailmanlaajuisesti ja Suomessa merkittäväksi toimialaksi. Kasvaneen kilpailun vuoksi alalle tarvitaan enemmän työntekijöitä, ja työvoiman saannin ongelma on erityisesti sesonkiluonteisissa matkailukohteissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on löytää syitä, joiden vuoksi sesonkityöntekijät ovat lähteneet matkailukeskuksiin töihin ravintola-alalle. Tämän lisäksi selvitetään syitä palata uudelleen sesonkityöhön. Sesonkityöntekijöiden päätöksentekoa tarkasteltiin soveliaisuuden logiikan avulla, joka antoi sen tutkimiseen viitekehyksen. Tutkimus asettuu matkailualan keskusteluun koskien työnteon uudempia muotoja verrattuna perinteiseen vakinaiseen työsuhteeseen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu jonkin verran sesonkityöntekijöiden motiiveja lähdölle sekä erilaisia työntekijätyyppejä. Tämä tutkimus tuottaa uutta tietoa erityisesti työntekijöiden näkökulmasta ja näiden päätöksenteosta lähteä sesonkitöihin.
Tutkimus on laadullinen, ja sen aineisto tuotettiin haastattelemalla seitsemää sesonkityöntekijää, jotka olivat olleet useampia vuosia sesonkitöissä. Kaikki haastateltavat olivat sesonkitöissä Ylläksen matkailukeskuksessa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Haastatteluaineiston analysoimiseen käytettiin sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Tämä tutkimus vahvisti aikaisempien tutkimusten tulosta yhteisöllisyyden vaikutuksesta erityisesti palaamisessa sesonkitöihin uudestaan. Lisäksi tämän tutkimuksen perusteella havaittiin sesonkitöihin lähtijöillä elämänmuutoksen olevan tärkeä syy, joka sai heidät lähtemään sesonkitöihin. Sesonkityöntekijöillä havaittiin olevan samanlaisia syitä kuin alueen matkailijoilla, kuten harrastusmahdollisuudet ja luonto. Lisäksi uudestaan palaavilla sesonkityöntekijöillä oli havaittavissa emotionaalisen suhteen olemassaolo sesonkityön paikkaa sekä työpaikan ihmisiä kohtaan. Henkilöillä, jotka halusivat uran ravintola-alalla, kokivat urakehitysmahdollisuudet tärkeinä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Turisti tulee kylään : matkailukeskukset ja lappilainen arki
Tuulentie, Seija (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Consumer selection of vegetarian food in restaurants
Rosala, Heidi (2015)Development, which began from agricultural and industrial revolutions has improved and eased human lives on this planet. But the massive growth of the human population has caused some serious environmental impacts on our ... -
"Kun se on vaan oikein tehty, se näyttäytyy oikeessa valossa" : autenttinen johtajuus ja johtajien autenttinen päätöksentekoprosessi eettisissä ristiriitatilanteissa
Niemi, Marjut; Vänskä, Eveliina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka autenttinen johtajuus ilmenee johtajien kohtaamissa eettisissä ristiriitatilanteissa ja onko johtajien ongelmanratkaisussa nähtävissä autenttisen päätöksentekoprosessin ... -
Factors and actors leading to the adoption of a JavaScript framework
Pano, Amantia; Graziotin, Daniel; Abrahamsson, Pekka (Kluwer Academic Publishers, 2018)The increasing popularity of JavaScript has led to a variety of JavaScript frameworks that aim to help developers to address programming tasks. However, the number of JavaScript frameworks has risen rapidly to thousands ... -
Work-life imbalance, burning out, feeling down, I will quit, but quietly : the case of hospitality employees
Prentice, Catherine; Dominique-Ferreira, Sergio; Wang, Xuequn; Tuominen, Jesse; Duarte, Márcia; Rocha, Helena (Taylor & Francis, 2024)Given the long and irregular working hours and low wages in the hospitality sector, employees often experience poor well-being and suffer from burnout. Instead of leaving their jobs, these employees engage in quiet quitting, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.