Lomalle vai töihin? : työntekijöiden perusteet lähteä sesonkitöihin
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Matkailu on kasvanut maailmanlaajuisesti ja Suomessa merkittäväksi toimialaksi. Kasvaneen kilpailun vuoksi alalle tarvitaan enemmän työntekijöitä, ja työvoiman saannin ongelma on erityisesti sesonkiluonteisissa matkailukohteissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on löytää syitä, joiden vuoksi sesonkityöntekijät ovat lähteneet matkailukeskuksiin töihin ravintola-alalle. Tämän lisäksi selvitetään syitä palata uudelleen sesonkityöhön. Sesonkityöntekijöiden päätöksentekoa tarkasteltiin soveliaisuuden logiikan avulla, joka antoi sen tutkimiseen viitekehyksen. Tutkimus asettuu matkailualan keskusteluun koskien työnteon uudempia muotoja verrattuna perinteiseen vakinaiseen työsuhteeseen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu jonkin verran sesonkityöntekijöiden motiiveja lähdölle sekä erilaisia työntekijätyyppejä. Tämä tutkimus tuottaa uutta tietoa erityisesti työntekijöiden näkökulmasta ja näiden päätöksenteosta lähteä sesonkitöihin.
Tutkimus on laadullinen, ja sen aineisto tuotettiin haastattelemalla seitsemää sesonkityöntekijää, jotka olivat olleet useampia vuosia sesonkitöissä. Kaikki haastateltavat olivat sesonkitöissä Ylläksen matkailukeskuksessa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Haastatteluaineiston analysoimiseen käytettiin sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Tämä tutkimus vahvisti aikaisempien tutkimusten tulosta yhteisöllisyyden vaikutuksesta erityisesti palaamisessa sesonkitöihin uudestaan. Lisäksi tämän tutkimuksen perusteella havaittiin sesonkitöihin lähtijöillä elämänmuutoksen olevan tärkeä syy, joka sai heidät lähtemään sesonkitöihin. Sesonkityöntekijöillä havaittiin olevan samanlaisia syitä kuin alueen matkailijoilla, kuten harrastusmahdollisuudet ja luonto. Lisäksi uudestaan palaavilla sesonkityöntekijöillä oli havaittavissa emotionaalisen suhteen olemassaolo sesonkityön paikkaa sekä työpaikan ihmisiä kohtaan. Henkilöillä, jotka halusivat uran ravintola-alalla, kokivat urakehitysmahdollisuudet tärkeinä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työtä, kuntoilua ja bonuksia : tutkimus työntekijöiden liikunnan tukemisesta
Ikonen, Sonja (2011)Yritykset tukevat työntekijöiden liikuntaa enenevässä määrin. Tutkimukseni tarkoituksena on pohtia liikunnan tukemisen lähtökohtia − missä määrin liikunnan tukeminen työpaikoilla näyttäytyy työntekijöiden hyvinvoinnin ... -
"Motiivit anto aivan uuden näkökulman" : kerronnallinen tutkimus Reiss motivaatioprofiilin merkityksestä työntekijöiden identiteettityön vahvistajana
Martikainen, Anu (2017)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä työntekijöiden sisäisen motivaation merkityksestä työelämäkontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää kuuden työntekijän kertomusten avulla niitä ... -
"Hyppäänkö bussin alle vai menenkö töihin?" : R-kioskimyyjien kokemuksia työhyvinvoinnista
Lehtiniemi, Iisa (2018)Tämä tutkimus käsittelee R-kioskimyyjien työssään kokemaa työhyvinvointia sekä heidän käsityksiään työhyvinvoinnista ilmiönä. Tähän tutkimusaiheeseen päädyttiin, sillä vastaavia työhyvinvointitutkimuksia ei ole aikaisemmin ... -
Turisti tulee kylään : matkailukeskukset ja lappilainen arki
Tuulentie, Seija (Jyväskylän yliopisto, Helsinki : Minerva, 2009) -
Asiakkaiden sitoutuminen brändiin : tekijät ja seuraukset matkailualalla
Häkkinen, Susanna (2020)Matkailu on kasvanut maailmanlaajuisesti erittäin tärkeäksi ja kilpailluksi alaksi. Tämän vuoksi matkakohteille on tullut yhä tärkeämmäksi saada uskollisia asiakkaita. Viimeaikaisissa tutkimuksissa uskollisuuden tekijänä ...