Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorTaari, Jenni
dc.date.accessioned2020-05-29T05:28:24Z
dc.date.available2020-05-29T05:28:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69308
dc.description.abstractMaisterintutkielmani tarkoituksena oli kerätä havaintoja sekä näkökulmia vuorovaikutuksesta ja sen ohjaamisesta yhteismusisointitilanteissa musiikintunneilla vuosiluokkien 3–6 painotetun musiikinopetuksen ja musiikkiluokkalaisten opettajan näkökulmasta. Tutkimusaihe juontaa juurensa omista mieltymyksistäni sekä työelämää koskettavista näkökulmista. Tutkielmassani selvitän, miten opettajat mieltävät vuorovaikutuksen ja yhteismusisoinnin termin. Halusin selvittää, mitä vuorovaikutus yhteismusisointitilanteessa heidän mielestään on ja miten tärkeänä he sitä pitävät. Näiden teemojen myötä heräsi myös seuraavia kysymyksiä: mitä on opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus? Mitä on oppilaiden välinen vuorovaikutus? Lisäksi tarkastelen tutkielmassani perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) antamia tavoitteita, sisältöalueita, laaja-alaisen opetuksen sisältöä ja arviointia alakoulun eri vuosiluokilla sekä painotetun musiikin osalta vuorovaikutukseen ja yhteismusisointiin liitännäisiltä osa-alueilta. Näiden kysymysten ja pohdinnan myötä sain muodostettua tutkimuskysymykseni, joihin halusin saada työkentällä pitkään olleilta kolmelta opettajalta teemahaastattelun avulla heidän havaintoja ja näkökulmia aiheesta. Lisäksi video-observoin yhtä haastateltavaa, jonka tarkoituksena oli tarkastella käytännön näkökulmasta vuorovaikutustilannetta musiikintunnin aikana. Tutkimustuloksista selvisi yhteismusisoinnin tärkeyden merkitys moninaisten vuorovaikutustaitojen opettelussa ja oppimisessa. Tutkielmani keskeisiä tuloksia aineiston perusteella ovat vuorovaikutuksen merkitys, yhteismusisointitilanteet ovat parhaita vuorovaikutustilanteita ja niiden harjoittelun mahdollistajia, musiikintuntien merkitys ja ainutlaatuisuus musiikin oppiaineessa sekä opettajan rooli ja työmotivaatio. Lisäksi painotetun musiikinopetuksen tärkeyden merkitys korostui. Tutkimustulosten myötä esiin tuli myös huoli painotetun musiikinopetuksen aliarvioimisen tilasta etenkin pääkaupunkiseudun alueella.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpainotettu musiikki
dc.titleOpettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005293564
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysomusiikkiluokat
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoyhteismusisointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot