Dialoginen organisaatiokehittäminen : tapaustutkimus yliopisto-opetuksen kehittämisestä
Tämä Pro gradu -tutkielma on intensiivinen tapaustutkimus, jossa tutkitaan dialogisen organisaatiokehittämisen toteutumista Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun Osallistuva kehittäminen hankkeessa, joka toteutettiin syyslukukaudella 2019. Hanke toteutettiin noudattaen dialogisen organisaatiokehittämisen periaatteita, joista keskeisimpiä ovat alhaalta ylöspäin tapahtuva kehittäminen, organisaatiotasot ja rajat ylittävä demokraattisuus ja halu pyrkiä dialogiin, jossa tavoitteena eivät ole kompromissit, vaan yhteinen ymmärrys ja sitä kautta savutettava yhteinen ratkaisu.
Tämän tapaustutkimuksen aineistona on hankkeen aikana digitaaliselle kehittämisalustalla käyty keskustelu, kehittämishankkeeseen osallistuneille lähetettyjen kyselyjen vastaukset, kehittämispäivästä osallistuvana havainnoijana tehdyt muistiinpanot sekä haastattelut. Tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä dialogisesta organisaatiokehittämisestä ja erityisesti digitaalisuudesta lisäarvon tuojana dialogiseen kehittämisprosessiin.
Tämän tutkielman tuloksena on, että dialogisen organisaatiokehittämisen periaatteet toteutuivat hankkeen eri vaiheissa vahvistaen ja rikastuttaen kehittämistyötä. Myös dialogisen organisaatiokehittämisen haasteet todentuivat osana hankkeen kulkua. Digitaalisuudella on sijansa nykypäivän organisaatiokehittämisessä. Digitaalisuudessa on sekä positiivisia että negatiivisia puolia ja sitä pitää käyttää johdetusti ja suunnitellusti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sisäiset dialogit allianssikatkosten prosessointikeskusteluissa : tapaustutkimus terapeuttisen yhteistyösuhteen ongelmien ratkaisemisesta moniäänisen minuuden näkökulmasta
Kolari, Juuli; Malmberg, Suvi (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin yksilöpsykoterapiassa käytäviä yhteistyösuhdekatkosten prosessointikeskusteluja asiakkaan ongelmallisen kokemuksen rakentumisen näkökulmasta. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin ... -
Tutkimuksellisia työkaluja yliopisto-opetuksen arviointiin
Jääskelä, Päivikki (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Opiskelijapalautteen käyttökelpoisuus yliopisto-opetuksen kehittämisessä
Moilanen, Pentti; Nikkola, Tiina; Räihä, Pekka (Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen tutkimusseura, 2008)Kirjoittajat ilmaisevat intressikseen sellaisen pedagogiikan kehittämisen, joka haastaa opiskelijan ottamaan vastuun omasta oppimisestaan ja joka perustuu opiskelijan elämismaailman ja teoriatiedon tutkimusperustaiseen ... -
Koneluettava lapsi? : opetuksen datafikaatio ja automaatio Minä-Se -suhteiden tuotantokoneistona
Mertala, Pekka (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Tämän artikkelin tavoitteena on laajentaa digitalisaatiosta, datafikaatiosta, automaatiosta ja kasvatuksesta käytävää teoreettista keskustelua. Artikkelissa pohdin sitä, millaisia merkityksiä koulutuksen kiihtyvällä ... -
Ulkoisten sidosryhmien osallistamisella laajemman tiedon lähteille : tapaustutkimus asiakkaiden osallistamisesta kaupunkikehityshankkeen suunnitteluvaiheessa
Javanainen, Janina (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, miten organisaatio voi osallistaa ulkoisia sidosryhmiään. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa osallistamisen toimivista menetelmistä ja käytännöistä, osallistamisen tuottamista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.