Ulkoisten sidosryhmien osallistamisella laajemman tiedon lähteille : tapaustutkimus asiakkaiden osallistamisesta kaupunkikehityshankkeen suunnitteluvaiheessa
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, miten organisaatio voi osallistaa ulkoisia sidosryhmiään. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa osallistamisen toimivista menetelmistä ja käytännöistä, osallistamisen tuottamista hyödyistä sekä osallistamiseen sitoutumisesta. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu osallistamisen tarkastelusta eri näkökulmista, dialogisesta osallistamisesta sekä osallistamiseen liittyvistä hyödyistä ja haasteista. Osallistamisen nähdään tuottavan aineetonta pääomaa, joka jakautuu sosiaaliseen pääomaan ja tietopääomaan.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistonhankinta suoritettiin kolmea eri menetelmää käyttämällä. Menetelmät olivat osallistuva havainnointi työpajassa ja ryhmäkeskustelussa, kaksi kyselylomaketta ja ryhmähaastattelu. Tutkimuksessa testattiin neljää eri osallistamismenetelmää, kahta etä- ja kahta kasvokkaista menetelmää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönana-lyysillä, jonka kautta aineistosta muodostui kolme yhdistävää luokkaa, jotka olivat yhteydessä tutkimuskysymyksiin.
Toimivaan ja sujuvaan osallistamiseen vaikuttaviksi tekijöiksi muodostui tulosten perusteella osallistamisen dialogisuuteen liittyvät piirteet sekä osallistamismenetelmien toteuttamiseen ja osallistamisharjoitusten muotoon ja rakenteeseen liittyvät käytännönläheiset toimet. Myös osallistamisen monivaiheisuus vaikutti positiivisesti sidosryhmien kokemuksiin osallistamisesta. Osallistaminen tuotti niin organisaatiolle kuin sidosryhmillekin enemmän tietopääomaa kuin sosiaalista pääomaa. Sidosryhmien osallistumiseen sitoutumisen kannalta merkittävimmiksi tekijöiksi ilmeni tiedon saaminen ja jatkoyhteydenpito.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pankin strategia sekä ulkoisten sidosryhmien rooli pankin strategiassa ja liiketoiminnassa
Saarimäki, Mikaela (2023)Pankkitoiminta on yksi modernin talouden tärkeimmistä tekijöistä ja se on myös välttämätöntä kaupankäynnille ja teollisuudelle (Somashekar, 2000, s. 1). Sidosryhmät taas ovat Buchholtzin ja Carrollin (2009, s. 10) määritelmän ... -
The emergence of intangible capital : human, social, and intellectual capital in nineteenth century British, French, and German economic thought
Turunen, Olli (University of Jyväskylä, 2016)Since the late 1950s the concept of human capital, understood as the stock of knowledge, skills, and abilities that determine individual productivity, has become one of the central tools with which economists explain ... -
Yritysten sidosryhmäviestintä negatiivisten aiheiden ympärillä sosiaalisessa mediassa : case: Kobe Bryant
Vataja, Iisak (2023)Yrityksiltä odotetaan aktiivista sidosryhmäviestintää ajankohtaisista aiheista. Medioituneessa toimintaympäristössä yritys ei pysty enää hallitsemaan keskustelua sosiaalisen median alustoilla, mutta voi strategisesti ... -
Suomen Etelämanner-tutkimuksen maine stakeholdereiden silmin
Göös, Katariina (2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.