University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ammatillisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen : Valmetin hankinnan työntekijöiden ja esimiesten käsityksiä

Thumbnail
View/Open
596.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Brandt, Katja
Date
2018
Discipline
AikuiskasvatusAdult Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä Valmetin hankinnassa työskentelevät esimiehet ja työntekijät jakavat henkilöstön ammatillisen osaamisen johtamis- ja kehittämistyöstä. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka oli lähestymistavaltaan ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Tutkimukseen osallistui 13 Valmetin hankinnassa toimivaa eri-ikäistä ja eri työkokemusvuosilla varustettua henkilöä; yhdeksän työntekijää ja neljä esimiestä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua Tutkimus osoitti, esimiehet kokivat roolinsa henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisessä merkittäväksi, mutta samalla he kokivat suurimmaksi haasteeksi ajankäytön esimiestyössään, joka vaikutti myös henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistyöhön. Työntekijät vastaavasti näkivät esimiehen merkityksen oman ammatillisen osaamisen kehittämisen kannalta tärkeänä; kannustavana ja heidän ammatillista osaamistaan tukevana. Sekä esimiehet että työntekijät kokivat, että hankinnan yksikössä voidaan parhaiten kehittää henkilöstön ammatillista osaamista monipuolisilla keinoilla ja menetelmillä kuten yrityksen sisällä ja ulkopuolella tapahtuvalla kouluttautumisella, ulkopuolisilla asiantuntijoilla, vertailuanalyysilla, sisäisillä palavereilla, työkierrolla ja mentoroinnilla. Vastaavasti kehityskeskustelujen hyödyllisyys ammatillisen osaamisen kehittämisen näkökulmasta nähtiin enemmän negatiivisena. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että esimiehillä on halua ja kiinnostusta henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämiseen ja isomman roolin ottamiseen henkilöstöhallinnolle kuuluvissa tehtävissä. Suurimmaksi haasteeksi he kuitenkin kokevat ajan riittämättömyyden sekä roolinsa epäselvyyden. Toiseksi vastuu ammatillisen osaamisen kehittämisestä ei ole yksipuolista, vaan se vaatii aktiivisuutta niin esimieheltä kuin työntekijältä itseltään; työntekijän tehtävä on kertoa omista ammatillisista tarpeistaan ja esimiehen tehtävä on mahdollistaa työntekijän kehittyminen ammatillisesti. Tämä vaatii esimiehen ja työntekijän välisen vuorovaikutuksen avoimuutta ja luottamuksellisuutta. Tämän tutkimuksen perusteella korostuvat etenkin yrityksen sisäinen työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työtehtäviin liittyvät keinot kuten yhteiset palaverit, erilaiset ongelmanratkaisutilanteet, mentorointi sekä työkierto. ...
Keywords
ammatillinen osaaminen ammatillisen osaamisen johtaminen ammatillisen osaamisen kehittäminen esimiestyö fenomenografia osaaminen mentorointi osaamisen johtaminen kehityskeskustelut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806203280

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Esimiesten käsityksiä ammatillisen osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä ICT-alan organisaatiossa 

    Halttu, Maria-Sofia (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ICT-alan organisaation esimiesten erilaisia käsityksiä esimiehen roolista henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisen tukijana, esimiestyöhön sisältyvistä ammatillisen osaamisen ...
  • ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen 

    Lindholm, Emilia; Takala, Essi (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia näkemyksiä ICT-alan työntekijöillä on ammatillisen osaamisen kehittämisestä nopeasti muuttuvalla alalla ja sitä, kenellä on vastuu työntekijöiden osaamisen kehittämisestä. ...
  • Ammatillisen osaamisen kehittäminen ja sen johtaminen kunta-alalla 

    Satosaari, Sanna (2021)
    Tässä Pro Gradu-tutkielmassa tutkitaan henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistä ja sen johtamista kunta-alalla. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, minkälainen prosessi osaamisen kehittäminen on, ja millaisina asioina ...
  • Työympäristö ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena 

    Jokinen, Juho; Pylväs, Laura (Palkansaajien tutkimuslaitos, 2019)
    Tässä artikkelissa tarkastellaan työelämän muutoksia suhteessa osaamisen kehittämistarpeisiin ja nostetaan esille erilaisia tarkastelukulmia työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja kouluttautumiseen. Vaikka työympäristöjen ...
  • Ikä, kokemus ja osaaminen työelämässä : työntekijöiden käsityksiä iän ja kokemuksen merkityksestä ammatillisessa osaamisessa ja sen kehittämisessä 

    Paloniemi, Susanna (Jyväskylän yliopisto, 2004)
    Osaaminen ei ole iästä kiinniKL Susanna Paloniemen kasvatustieteen väitöskirjan ”Ikä, kokemus ja osaaminen työelämässä. Työntekijöiden käsityksiä iän ja kokemuksen merkityksestä osaamisessa ja sen kehittämisessä ” ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre