dc.contributor.advisor | Saksa, Tytti | |
dc.contributor.author | Tuomikoski, Joonas | |
dc.date.accessioned | 2020-05-27T06:44:30Z | |
dc.date.available | 2020-05-27T06:44:30Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69247 | |
dc.description.abstract | Tekoälytutkimus pelien avulla on viime vuosina saanut suurta huomiota monien
eri toteutusten saavutettua yli-inhimillisen tai ihmisenkaltaisen taitotason. Tässä tutkielmassa
tutustutaan yhteen toteutuksissa olleeseen olennaiseen komponenttiin, Long Short-Term
Memoryyn. Sen toimintaperiaate käydään läpi, sekä tehdään kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin,
joissa se on peliä pelaavan toteutuksen komponenttina. Katsauksesta havaitaan, että
vaikka tämä on tärkeä komponentti, tutkimus keskittyy tällä hetkellä muihin osa-alueisiin,
kuten oppimismenetelmiin ja arkkitehtuuriin. | fi |
dc.description.abstract | AI-research using games has garnered a lot of attention with many different implementations
achieving super-human or human-like skill level. In this thesis one essential
component of these implementation, Long Short-Term Memory, is explored. It’s working
principles are explainen, and a literature review is made to map it’s use as a component of
a game-playing AI-implementation. The review shows that even though it is a core component
in implementations, research today focuses in other sections, like learning methods and
AI-architecture. | en |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Long short-term memory ja pelit tekoälytutkimuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005273499 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | neuroverkot | |
dc.subject.yso | tekoäly | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |