Long short-term memory ja pelit tekoälytutkimuksessa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tekoälytutkimus pelien avulla on viime vuosina saanut suurta huomiota monien
eri toteutusten saavutettua yli-inhimillisen tai ihmisenkaltaisen taitotason. Tässä tutkielmassa
tutustutaan yhteen toteutuksissa olleeseen olennaiseen komponenttiin, Long Short-Term
Memoryyn. Sen toimintaperiaate käydään läpi, sekä tehdään kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin,
joissa se on peliä pelaavan toteutuksen komponenttina. Katsauksesta havaitaan, että
vaikka tämä on tärkeä komponentti, tutkimus keskittyy tällä hetkellä muihin osa-alueisiin,
kuten oppimismenetelmiin ja arkkitehtuuriin. AI-research using games has garnered a lot of attention with many different implementations
achieving super-human or human-like skill level. In this thesis one essential
component of these implementation, Long Short-Term Memory, is explored. It’s working
principles are explainen, and a literature review is made to map it’s use as a component of
a game-playing AI-implementation. The review shows that even though it is a core component
in implementations, research today focuses in other sections, like learning methods and
AI-architecture.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4412]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Auditory short-term memory activation during score reading
Simoens, Veerle; Tervaniemi, Mari (Public Library of Science, 2013)Performing music on the basis of reading a score requires reading ahead of what is being played in order to anticipate the necessary actions to produce the notes. Score reading thus not only involves the decoding of a ... -
Perceptual boost of stimulus memorability on visual short-term memory formation
Ye, Chaoxiong; Guo, Lijing; Liu, Qiang; Xie, Weizhen (Association for Research in Vision and Ophthalmology, 2022) -
Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
Tamminen, Aleksi (2018)Vaikka reaaliaikaiset strategiapelit ovat olleet olemassa jo pitkän ajan ei niiden tekoälyssä ole saavutettu tilaa mihin voisimme olla kunnolla tyytyväisiä. Tämän kanditutkielman tavoitteena on tutkia, miten voitaisiin ... -
Koneoppimisen hyödyntäminen videopeleissä
Saarimaa, Jose (2021)Tässä kandidaattitutkielmassa käsitellään koneoppimisen hyödyntämistä videopeleissä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Ensiksi perehdytään siihen, millainen ympäristö pelit ovat koneoppimisen soveltamiselle ja erityisesti ... -
Tekoälyn vaikutus haastavuuteen hiiviskelypeleissä
Ahapainen, Atte (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelitekoäly vaikuttaa pelaajan kokemaan haastavuuteen hiiviskelypeleissä. Hiiviskelypeleissä pelaajan tavoitteena on selvitä erilaisista tehtävistä pysytellen samalla mahdollisimman ...