Long short-term memory ja pelit tekoälytutkimuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tekoälytutkimus pelien avulla on viime vuosina saanut suurta huomiota monien
eri toteutusten saavutettua yli-inhimillisen tai ihmisenkaltaisen taitotason. Tässä tutkielmassa
tutustutaan yhteen toteutuksissa olleeseen olennaiseen komponenttiin, Long Short-Term
Memoryyn. Sen toimintaperiaate käydään läpi, sekä tehdään kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin,
joissa se on peliä pelaavan toteutuksen komponenttina. Katsauksesta havaitaan, että
vaikka tämä on tärkeä komponentti, tutkimus keskittyy tällä hetkellä muihin osa-alueisiin,
kuten oppimismenetelmiin ja arkkitehtuuriin. AI-research using games has garnered a lot of attention with many different implementations
achieving super-human or human-like skill level. In this thesis one essential
component of these implementation, Long Short-Term Memory, is explored. It’s working
principles are explainen, and a literature review is made to map it’s use as a component of
a game-playing AI-implementation. The review shows that even though it is a core component
in implementations, research today focuses in other sections, like learning methods and
AI-architecture.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Auditory short-term memory activation during score reading
Simoens, Veerle; Tervaniemi, Mari (Public Library of Science, 2013)Performing music on the basis of reading a score requires reading ahead of what is being played in order to anticipate the necessary actions to produce the notes. Score reading thus not only involves the decoding of a ... -
Perceptual boost of stimulus memorability on visual short-term memory formation
Ye, Chaoxiong; Guo, Lijing; Liu, Qiang; Xie, Weizhen (Association for Research in Vision and Ophthalmology, 2022) -
Aimbottien havaitseminen keinotekoisilla neuroverkoilla
Kahilainen, Niko (2023)FPS-peleissä aimbottien käyttäjillä on epäreilu etu suhteessa rehellisiin pelaajiin, mutta huijausohjelmien käytön havaitseminen perinteisin keinoin on jatkuvaa kissa ja hiiri -leikkiä. Ratkaisuksi tähän on usein ehdotettu ... -
Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
Tamminen, Aleksi (2018)Vaikka reaaliaikaiset strategiapelit ovat olleet olemassa jo pitkän ajan ei niiden tekoälyssä ole saavutettu tilaa mihin voisimme olla kunnolla tyytyväisiä. Tämän kanditutkielman tavoitteena on tutkia, miten voitaisiin ... -
Huijareiden havaitseminen moninpelivideopeleissä tekoälyn avulla
Liimatta, Teemu (2023)Videopelihuijaaminen on yleinen ongelma, joka vaikuttaa ennen kaikkea pelaajien ja peliteollisuuden intresseihin. Huijaaminen voi ilmetä monin tavoin ja aiheuttaa pelien epätasapainoa, turhautumista, peliyhteisöjen hajoamista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.