Critical madness : representations of mental illness in the music video "Drown" by Bring Me the Horizon
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Mediarepresentaatiot vaikuttavat käsityksiin mielenterveysongelmista ja niitä kokevista henkilöistä. Vaikka mielenterveysongelmien kuvaukset mediassa ovat etenkin kolmen viime vuosikymmenen aikana muuttuneet realistisemmiksi ja positiivisemmiksi, on visuaalisen mediakulttuurin saralla edelleen taipumusta toisintaa stigmatisoivia representaatioita. Median genreistä musiikkivideoiden on aiemmissa tutkimuksissa todettu sisältävän yhtäältä sosiaalisesti ongelmallisia ja stereotyyppisiä kuvauksia esimerkiksi sukupuolesta tai päihteiden käytöstä mutta toisaalta myös progressiivisia representaatioita ja avointakin yhteiskuntakritiikkiä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella mielenterveysongelmien esittämistä sekä aiheeseen liittyviä diskursseja brittiläisen Bring Me the Horizon -yhtyeen musiikkivideossa Drown. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kuinka mielenterveysongelmien representaatiot ja diskurssit rakentuvat musiikkivideossa semioottisten resurssien käytön kautta. YouTubessa saatavilla oleva video analysoitiin multimodaalisen kriittisen diskurssianalyysin lähtökohdista hyödyntäen van Leeuwenin (2005) sekä Kressin ja van Leeuwenin (2001) sosiosemiotiikan ja diskurssianalyysin teorioita. Tutkimus keskittyi musiikkivideon visuaaliseen sisältöön, joten lisäksi käytettiin Kressin ja van Leeuwenin (2006) kuva-analyysimetodia.
Tutkimuksessa selvisi, että aiempaan mielenterveyden mediakuvauksia koskevaan kirjallisuuteen verraten Drownin roolihenkilöillä sekä yhtyeen jäsenillä ilmeneviä mielenterveysongelmia kuvataan stereotyyppisen hulluuden kuvaston mukaisesti. Mielenterveyden ja sen ongelmien teemoja käsitellään videossa yhtyeen ja tätä katsovan yleisön välille semioottisin resurssein rakentuvien vastakohtaisuuksien ja yhtäläisyyksien kautta. 2010-luvun rock-yhtyeelle tyylillisesti epätavallisten semioottisten resurssien käytön myötä videoon kuitenkin syntyy itsereflektiivisyys, jonka avulla kritisoidaan paitsi mainittuja stereotypioita myös diskurssia ulospäin näkyvistä mielenterveysongelmista näkymättömiä varteenotettavampina. Tutkimus osoittaa, että stereotyyppisiä ja stigmatisoivia mielenterveysongelmien esitystapoja voidaan käyttää tiedostaen aihetta koskevan moniulotteisen yhteiskunnallisen kritiikin välineinä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Media representations of asylum seekers : a multimodal analysis of online articles of the Guardian and the Daily Mail
Kanervirta, Anna (2018)Euroopan unionin alueelle saapui yli miljoona turvapaikanhakijaa pakolaiskriisin myötä vuonna 2015. Suurin osa turvapaikanhakijoista tuli Syyriasta, Afganistanista ja Irakista matkustaen vaarallisia meri- ja maareittejä. ... -
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
Blade runners and daredevils : a case study on the representation of two Paralympians in The Guardian
Valtonen, Minna (2015)Paralympialaiset ja vammaisurheilu jäävät mediassa usein “vammattomien” urheilun uutisoinnin varjoon. Aiempien tutkimusten mukaan median luomat representaatiot usein myös vahvistavat stereotypioita vammaisista. Erilaisilla ... -
Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad
Anipa, Florence (2020)Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ...