Neljäsluokkalaisten oppilaiden yrittäminen 20 metrin viivajuoksutestissä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää neljäsluokkalaisten oppilaiden yrittämistä 20
metrin viivajuoksutestissä. Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden itse kokemaa yrittämistä ja
rasittuneisuutta sekä oppilaiden saavuttamaa maksimisykettä testin aikana. Lisäksi tutkittiin
oppilaiden kokemusta omasta pätevyydestään liikunnassa. Tavoitteena oli selvittää, yrittävätkö
neljäsluokkalaiset oppilaat Move! -mittausten kaltaisessa 20 metrin viivajuoksussa parhaansa.
Lisäksi tutkittiin, onko yrittämisen määrä, koettu rasitus, koettu pätevyys liikunnassa tai
mittauksen aikainen maksimisyke yhteydessä mittauksen tulokseen ja sitä, onko sukupuolten
välillä eroja mitatuissa muuttujissa. Tutkimukseen osallistui 86 neljäsluokkalaista oppilasta
kuudelta luokalta ja kahdesta keski-suomalaisesta koulusta. Mittaukset suoritettiin Move! -
fyysisen toimintakyvyn mittariston 20 metrin viivajuoksumittauksen protokollan mukaisesti.
Tutkittavien sykettä mitattiin Polarin sykesensoreiden ja Polar GoFit-sovelluksen avulla.
Mittauksen jälkeen oppilaat täyttivät kyselylomakkeen, jossa he arvioivat suorituksensa
aikaista yrittämistään, rasittuneisuuttaan sekä koettua pätevyyttään liikunnassa. Yrittämistä ja
koettua liikunnallista pätevyyttä arvioitiin Likert-asteikon avulla ja rasittuneisuutta Borgin
kymmenportaisella asteikolla. Muuttujien välisiä yhteyksiä tutkittiin Pearsonin
tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla ja sukupuolten välisiä eroja riippumattomien otosten
t-testillä. Tulokset osoittivat, että koehenkilöt kokivat yrittäneensä mittauksen aikana erittäin
kovasti (4.62) ja heidän kokema rasitus mittauksen aikana oli melko korkeaa (6.94).
Tutkittavien keskimääräinen maksimisyke mittauksen aikana oli 202.95, mikä on melko lähellä
maksimisykkeen arviointikaavoilla laskettua 11-vuotiaan maksimisykettä. Sukupuolten välillä
ainut tilastollisesti merkitsevä ero oli koetussa yrittämisessä, jossa tyttöjen yrittäminen oli
poikia korkeampaa. Tulosten mukaan koetun pätevyyden liikunnassa ja mittauksen tuloksen
välillä oli yhteys siten, että parempi koettu pätevyys oli yhteydessä parempaan tulokseen. Sen
sijaan maksimisykkeen, koetun yrittämisen tai rasituksen ja viivajuoksutuloksen välillä ei
havaittu tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että
neljäsluokkalaiset oppilaat yrittivät riittävän kovasti viivajuoksumittauksessa, jotta mittaus voi
kuvastaa luotettavasti heidän kestävyyssuorituskykyään. Neljäsluokkalaiset eivät ole
varsinaisten Move! - fyysisen toimintakyvyn mittausjärjestelmän kohderyhmää, joten tulokset
eivät ole yleistettävissä 5-luokkalaisten Move! -mittauksiin. Todellisiin Move! -mittauksiin
osallistuvien oppilaiden yrittämiseen viivajuoksumittauksessa tulisi kohdistaa jatkossa
tutkimusta, jotta 20 metrin viivajuoksumittauksen soveltuvuudesta alakouluikäisten lasten
kestävyyskunnon mittaamiseen saataisiin lisää tietoa.
...
The purpose of this study was to investigate how much effort Grade 4 students put when they
were performing 20-meter shuttle run test. This study also examined students’ perception and
exertion after the test. Maximum heart rate during shuttle run test and students own experience
of their competence in physical education was also examined. In addition, this study
investigated associations between effort, perceived exertion, perceived competence in physical
education, maximum heart rate during the shuttle run test and measurement result. Gender
differences in the measured variables were also studied. The study involved 86 Grade 4 students
from six classes and two schools in Middle Finland. Measurements were organized according
the protocol of Move! -Fitness Test Battery. Subjects' heart rates were measured using Polar
heart rate sensors and Polar GoFit application. After the shuttle run test, students filled a
questionnaire in which they estimated their level of effort and exertion in the test and perceived
competence toward physical activity. The level of effort and perceived competence towards
physical activity were assessed using the five-point Likert scale and exertion on the Borg’s ten-
point scale. Relationships between variables were examined using Pearson’s correlation
coefficients and gender differences were examined using an independent samples t-test. The
results showed that subjects perceived that they had tried very hard during the shuttle run test
(4.62) and that the exertion they experienced during the measurement was quite high (6.94).
The average maximum heart rate of the subjects during the measurement was 202.95, which is
quite close to the maximum heart rate of an 11-year-old calculated by the maximum heart rate
assessment formulas. The only statistically significant difference between the genders was in
perceived level of effort. Girls’ level of effort was higher than boys’. According to the results,
there was a relationship between the perceived competence towards physical activity and the
result of shuttle run test. Better perceived competence was associated with a better result in the
test. In contrast, no statistically significant associations were observed between maximum heart
rate, perceived level of effort or exertion and shuttle run test result. In conclusion, based on the
results Grade 4 students tried hard enough in the test to give reliable information about their
endurance performance. However, fourth graders are not the actual target group of the Move! -
physical performance measurement system, so the results cannot be generalized for Grade 5
students who perform the test in Move! -system. Research on level of effort in actual Move! -
measurements is needed for getting more information about the suitability of 20-m shuttle run
test in testing endurance performance of primary school children.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskoululaisten fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä
Jaakkola, Timo; Sääkslahti, Arja; Liukkonen, Jarmo; Iivonen, Susanna (Jyväskylän yliopisto, 2012)Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus antoivat Jyväskylän yliopiston liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnalle toimeksiannon suunnitella valtakunnallinen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä. Sen on ... -
Opettajaopiskelijoiden itsearvioitu kompetenssi ja asenteet oppilaiden fyysisen toimintakyvyn mittaamiseen ja tukemiseen
Halonen, Elina (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden sekä liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden itsearvioitua kompetenssia ja asenteita Move!-mittausten toteuttamiseen sekä ... -
Move!-mittauskokemukset ja toimintakyvyn kehittäminen koulupäivän aikana
Huhtiniemi, Mikko (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2023)Tutkimuksen mukaan liikuntatuntien fyysisen toimintakyvyn Move!-mittaukset eivät aiheuta erityisiä kielteisiä tunnekokemuksia oppilaille. Kuntoa ja taitoja voi lisäksi kehittää kohtalaisen pienillä toimenpiteillä koulupäivän ... -
Kuntotestisovellusten luotettavuustarkastelu osana fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmää
Bister, Markus; Jouppila, Mari (2011)Bister Markus & Jouppila Mari. 2011. Kuntotestisovellusten luotettavuustarkastelu osana Fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmää. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 103s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ... -
Kansainvälisen fyysisen aktiivisuuden kyselyn ja FitBit Zip-aktiivisuusmittarin yhteneväisyys sepelvaltimotautikuntotujien fyysisen aktiivisuuden mittaamisessa
Ravanne, Anu (2019)Fyysisen aktiivisuuden mittaamiseen on kehitetty useita valideja subjektiivisia ja objektiivisia menetelmiä, mutta ne sisältävät omat virhelähteensä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää subjektiivisen (IPAQ-kysely, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.