Show simple item record

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorKnuutila, Linda
dc.date.accessioned2020-05-25T06:58:09Z
dc.date.available2020-05-25T06:58:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69150
dc.description.abstractEnglannin kieli on lisännyt suosiotaan suomalaisten nuorten elämässä. Ilmiö on huomioitu uudessa opetussuunnitelmassa, jossa todetaan, että nuorten informaali oppiminen vapaa-ajalla tulee ottaa huomioon opetuksen sisältöjä suunnitellessa. Lisäksi opetussuunnitelmassa painotetaan kommunikatiivista lähestymistapaa kielten opetuksessa ja tämä tulisi huomioida myös ääntämisen opettamisessa. Vaikka ääntämistä ja sen opettamista on tutkittu Suomessa jonkin verran, on oppimateriaalien suhde ääntämiseen jäänyt vähälle huomiolle. Tässä tutkimuksessa keskityttiinkin nimenoman digitaalisiin oppimateriaaleihin, sillä teknologian kehityksen myötä ne ovat saaneet jalansijaa kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää englannin digioppimateriaalien rooli yhdeksäsluokkalaisten englannin ääntämisen harjoittelussa. Lisäksi tässä tutkimuksessa haluttiin saada selville, millainen rooli muilla vapaa-ajan resursseilla (sovellukset, pelit, musiikki, suoratoistopalvelut, pikaviestinpalvelut, videot, sosiaalinen media) on englannin ääntämisen oppimisessa ja miksi ne ovat oppilaille hyödyllisiä keinoja oppia. Tässä tutkimuksessa pääpaino oli nimenomaan oppilaiden omissa mielipiteissä ja näkemyksissä, sillä oppilaiden omaa näkökulmaa heille hyödyllisistä ääntämisen keinoista ei ole huomioitu aiempia tutkimuksia tehdessä. Tutkimukseen osallistui 41 oppilasta: yksi luokka oli Keski-Suomesta ja toinen Etelä-Karjalasta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa oli sekä suljettuja, että avoimia kysymyksiä liittyen digimateriaalien käyttöön ja niiden rooliin ääntämisen harjoittelussa. Lisäksi kyselyssä oli kysymyksiä liittyen toiseen pääteemaan, eli muihin vapaa-ajan resursseihin ja niiden rooliin ääntämisen harjoittelussa. Kysely toteutettiin helmikuussa 2020. Tuloksista selvisi, että digimateriaaleja käytetään nykypäivänä osana englannin opetusta, mutta ääntämisen opetteluun oppilaat eivät käytä materiaaleja suurissa määrin. Vapaa-ajan resurssit sitä vastoin osoittautuivat oppilaille hyödyllisiksi keinoiksi oppia ääntämistä. Tärkeimpiä ominaisuuksia sekä digimateriaaleissa- että muissa resursseissa olivat malliääntämisen kuuleminen ja niiden käytettävyys vapaasti ajasta ja paikasta riippumatta. Kielen oppimiseen tarkoitetut sovellukset eivät olleet suosittuja, vaan ääntämistä opittiin parhaiten sosiaalisen median, pelien, suoratoistopalveluiden ja videoiden kautta omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Tulokset antavat tietoa siitä, miten nykypäivänä yläasteikäiset oppivat englannin ääntämistä usein eri keinoin. Tätä informaalin oppimisen muotoa tulisi tukea myös kouluissa, sillä oppilailta itseltään saatu tieto voi kehittää digitaalisia oppimateriaaleja tulevaisuudessa ja antaa lisämahdollisuuksia ääntämisen opetukseen.fi
dc.format.extent40
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherstudents' conceptions
dc.titleFinnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005253403
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoupper comprehensive school
dc.subject.ysoinformal learning
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysolanguage learning
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright