Könsmedvetenhet i läroboksserierna Klick och Megafon
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella perusopetuksen opetussuunnitelmassa esiintuotua sukupuolitietoisuutta ja sen toteutumista ruotsin oppikirjoissa. Tutkimusmateriaalina ovat kirjasarjat Klick (7 ja 8-9) ja Megafon (1, 2 ja 3). Käsite sukupuolitietoisuus mainitaan ensimmäisen kerran uusimmassa opetussuunnitelmassa 2014, ja koska Klick- kirjasarja on jo vanhentunut eikä seuraa uusinta opetussuunnitelmaa, otan tutkimuksessani selvää siitä, miten käsitteen mainitseminen on vaikuttanut sukupuolen käsittelyyn ruotsin oppikirjoissa.
Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena sisällönanalyysina, jossa hyödynnetään myös diskurssianalyysin piirteitä. Sukupuolitietoisuutta tuodaan oppikirjoissa esille monin eri keinoin, kuten hahmoilla ja henkilöillä, jotka edustavat erilaisia sukupuoli-identiteettejä. Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisegregaatio ovat myös tärkeitä käsitteitä tutkimuksessani, ja tuonkin materiaalista esille niiden vaikutusta sukupuolitietoisuuden toteutumiseen oppikirjoissa. Tuon kirjoista ilmi tekstejä ja kuvia, joiden avulla analysoin kirjantekijöiden käsityksiä ja tulkintoja Opetushallinnon suosituksista ja ohjeistuksista.
Tulokseni osoittivat, että kirjasarjat eroavat toisistaan, mutta eivät merkittävästi. Esitetyt sukupuoliidentiteetit ovat usein yksipuolisia ja sukupuolen moninaisuutta ei ole tietoisesti tuotu esille kirjoissa. Sukupuolivähemmistöt eivät ole näkyviä kummassakaan kirjasarjassa. Klick sisältää enemmän tietoista sukupuolten erottelua ja ryhmittelyä, mitä vältetään sukupuolitietoisessa opetuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksella on ollut vaikutusta sukupuolen käsittelyyn ruotsin oppikirjoissa, mutta käsitteen sukupuolitietoisuus kokonaisvaltainen ymmärrys ja toteutus on jäänyt rajalliseksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4645]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
Kumpumäki, Iiris (2020)Tässä tutkimuksessa käsiteltiin heteronormatiivisuuden diskurssin rakentumista yläkoulun englannin kielen tekstikirjoissa Suomessa. Heteronormatiivisuus on laajalti vallitseva ideologia, jonka mukaan ainoastaan heteroseksuaalisuus ... -
Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä : tapaustutkimus 5. luokalla
Korpela, Jani-Matti; Pihlaja, Olli-Pekka (2010)TIIVISTELMÄ Korpela, J.-M. & Pihlaja, O.-P. 2010. Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä - Tapaustutkimus 5. luokalla. Jyväskylän yliopisto. Pro ... -
Opettajien käsitykset sukupuolitietoisesta opetuksesta ja sukupuolen moninaisuudesta perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Tuokko, Irina (2020)Tutkimuksen keskiössä oli sukupuolitietoinen opetus sekä sukupuolen moninaisuuden huomioiminen opetuksessa osana uudistettua perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014). Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, ... -
Navigointia terveydenhuollossa : sukupuolivähemmistöjen kokemuksia yleisestä terveydenhuollosta ja sukupuolen korjausprosessista
Loponen, Ida (2021)Sukupuolivähemmistöt ovat marginalisoitu ihmisryhmä suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia sukupuolivähemmistöillä on sukupuolen korjausprosessista ja muusta ... -
"Seitsemäntoista vuotta valeasun sisällä sai riittää" : päähenkilön ja queer-identiteetin kehitys Riina Mattilan romaanissa Järistyksiä
Väätäinen, Elia (2022)Tutkimuksessani käsittelen Riina Mattilan romaania Järistyksiä (2018) queer-identiteetin kehittymisen näkökulmasta. Hyödynnän tutkielmassani queer-teoriaa ja -sanastoa sekä kehitysromaanin teoriaa. Pyrin tutkimuksellani ...