Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorLinnavirta, Milla
dc.contributor.authorReijonen, Heini
dc.date.accessioned2020-05-20T11:25:53Z
dc.date.available2020-05-20T11:25:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69112
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin luokanopettajat kokevat työn imua ensimmäisen luokan syksyllä, ja onko työkokemuksella tai luokkakoolla siihen yhteyttä. Lisäksi tutkittiin työyhteisöön liittyvien tekijöiden yhteyttä luokanopettajien kokemaan työn imuun. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös työn imun muutosta alkuopetuksen aikana ensimmäisen luokan syksystä toisen luokan kevääseen. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -hanketta, johon osallistui ensimmäisellä luokalla 53 ja toisella luokalla 49 luokanopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin epäparametristen testien sekä lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulosten mukaan luokanopettajat kokivat työn imua keskimäärin muutaman kerran viikossa. Työkokemuksella tai luokkakoolla ei ollut yhteyttä työn imun kokemiseen. Työyhteisöön liittyvistä tekijöistä ilmapiiri ja työyhteisön tuki selittivät 25 % työn imun kokemisesta. Työyhteisön tuki oli tilastollisesti suuntaa antavasti yhteydessä työn imun kokemiseen: mitä enemmän työyhteisössä annettiin tukea, sitä enemmän opettaja koki työn imua. Sen sijaan ilmapiirillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää omavaikutusta. Lisäksi työn imu oli keskiarvotasolla pysyvää, mutta siinä havaittiin hieman suhteellista muutosta yksilötasolla. Tulokset olivat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, mutta antoivat myös uutta tietoa työn imun suhteellisesta muutoksesta. Tutkimus toi lisänäyttöä työyhteisön tärkeydestä: erityisesti työyhteisön tuki on luokanopettajien työn imun kannalta olennaista. Opettajien työn imua vahvistavan työyhteisön rakentaminen on tärkeää heti lukuvuoden alusta alkaen.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherluokkakoko
dc.titleLuokanopettajien kokema työn imu ja siihen yhteydessä olevat tekijät alkuopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005203365
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysotyökokemus
dc.subject.ysotyön imu
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot