dc.contributor.advisor | Collin, Kaija | |
dc.contributor.author | Mustamäki, Annika | |
dc.date.accessioned | 2020-05-20T05:52:31Z | |
dc.date.available | 2020-05-20T05:52:31Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69101 | |
dc.description.abstract | Organisaatioiden johtamisessa tapahtuvien muutosten seurauksena organisaatioissa tarvitaan enemmän voimaantumista, jota voidaan harjoittaa ammatillisen toimijuuden kautta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten ammatillista toimijuutta harjoitetaan kahdessa ICT-alan organisaatiossa sekä miten ammatillista toimijuutta tuetaan ja rajoitetaan organisaatioissa.
Tutkimus kuuluu isompaan HeRMo-hankkeeseen ja tutkimuksen aineisto koostui puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jotta ymmärrettiin, kuinka työntekijät harjoittavat toimijuutta ja miten he kokevat ammatillisen toimijuuden tukemisen sekä rajoittamisen organisaatioissa.
Tulokset muodostuivat vaikuttamisesta, kehittymisestä, yhteisöllisyydestä ja esimiehen tuesta. Työntekijät kokivat pääsevänsä vaikuttamaan ja kehittymään organisaatioissa, mutta työntekijät tarvitsivat vaikuttamiseen ja kehittymiseen vahvaa itseohjautuvuutta. Yhteisöllisyys oli erittäin vahvassa roolissa organisaatiossa, ja työntekijät kokivat pystyvänsä keskustelemaan kaikista asioista esimiesten kanssa. Ristiriitaisten tulosten vuoksi jäi epäselväksi, puhutaanko vakavista aiheista kuitenkaan esimiesten kanssa, koska esimiehen tukea ei pidetty organisaatioissa itsestään selvyytenä. Vaikuttamisen ja kehittymisen kohdissa nousi esiin esimiehen tuen sekä johtamisen tarve.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan nähdä, kuinka johtajuus vaikuttaa ammatilliseen toimijuuteen niin positiivisesti kuin negatiivisesti. Johtajien on entistä tärkeämpää ymmärtää johtamisen vaikutukset organisaatioon ja ottaa vastuu ammatillisen toimijuuden tukemisesta. Sen vuoksi olisi tärkeää, että jokainen johtaja löytäisi omaan organisaatioonsa sopivan johtamistavan. | fi |
dc.format.extent | 40 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Johtajuuden merkitys ammatillisen toimijuuden tukemisessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005203355 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | organisaatiot | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |