“Pärjäilkää, kansankynttilät.” : opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta
Inklusiivisella koululla tarkoitetaan koulua, jossa kaikki lähialueen lapset voivat
opiskella yhdessä kouluyhteisön täysivaltaisina ja hyväksyttyinä jäseninä. Vaikka
inkluusio on vahvistettu viralliseksi koulutuspoliittiseksi tavoitteeksi, sen käytännön
toteutuksesta ei olla yksimielisiä.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli tutkia, millaisia käsityksiä opettajilla on
inklusiivisesta peruskoulusta, ja miten nämä käsitykset eroavat laadullisesti
toisistaan. Tarkoitus on ollut tarkastella inklusiivista koulua ilmiönä, erityisopetuksen
järjestämisen historiallisia kehityslinjoja ja nykytilaa, sekä kouluyhteisön ja opettajan
merkitystä inkluusion toteuttajana.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä fenomenografista
analyysia, jonka avulla on tarkasteltu opettajien verkossa julkaisemia kirjoituksia ja
niissä esiin tulleita käsityksiä inklusiivisesta koulusta. Tutkimuksen tulokset on
esitetty aineistolähtöisesti muodostettuina kuvauskategorioina ja käsitysten
dimensioina, jotka tuovat esiin joukon laadullisesti erilaisia tapoja kuvata inklusiivista
koulua ilmiönä.
Aineiston kirjoituksissa esitetyt käsitykset voitiin jakaa kahteen
kuvauskategoriaan: niissä joko puolustettiin inklusiivista koulua tai vastustettiin sitä.
Molemmissa kuvauskategorioissa oli näkyvissä kolme dimensiota: oppilaan
näkökulma, opettajan näkökulma sekä ideologinen ja poliittinen näkökulma. Tulokset
osoittivat, että opettajilla oli toisistaan eroavia käsityksiä inkluusion toteutuksesta ja
tavoitteista sekä käytännön tasolla että ideologisesti. Huomionarvoista oli opettajien
kirjoituksissa vahvasti näkyvä kokemus resurssien niukkuudesta, ja tämän mukanaan
tuomista jaksamisen ongelmista. Johtopäätöksissä todettiin, että saavuttaaksemme
inklusiivisen koulun tavoitteen tarvitsemme rakenteellisia muutoksia koko
koulutusjärjestelmään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
Fahlström, Piia (2023)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan ... -
Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön
Tuomioja, Petri (2014)Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ... -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ... -
Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
Laurila, Elina; Tähti, Elina (2013)Laurila, Elina & Tähti, Elina. Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa. Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän ...