Intranet sisällönhallinnan välineenä
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Intranet on ollut yritysten käytössä 90-luvulta asti, mutta viime vuosina sitä on tutkittu hyvin vähän. Intranetistä on tullut yleinen tapa yrityksen sisällönhallintaan, mutta sen käyttöönottoon panostetaan usein liian vähän. Tämä aiheuttaa sen, että intranet ei tue tarkoitustaan. Pro gradun tutkimuskohteena oleva yritys on aikeissa ottaa intranetin käyttöön. Tähän motivaatioina on tarve yhdistää useassa paikassa hajallaan olevaa sisältöä ja tietoa. Tutkimuksen tavoitteena oli hahmottaa yrityksen todelliset tarpeet sisällönhallintaan ja yksilöidä tarvittavat sisällöt sekä hahmottaa niiden elinkaari. Tavoitteen ollessa käytännönläheinen ja ratkaisukeskeinen, sen tutkimusmenetelmäksi valittiin suunnittelutieteellinen tutkimusmenetelmä. Menetelmä tarjoaa kuusivaiheisen prosessimallin tutkimuksen toteutukseen. Menetelmä on joustava riippuen tutkimuksen painotuksesta, mutta tällä kertaa kaikkia kuutta vaihetta käytettiin tutkimuksen tekemiseen aloittaen ongelman määrittelystä. Haastattelumenetelmänä sisällönhallinnan tarpeiden havainnoimiseen ja nykytilan tunnistamiseen käytettiin yhtenäisen sisällönhallintastrategian nykytilan analyysimallia. Analyysissa tarkastellaan sisällön elinkaarta eri toimijoiden näkökulmasta hahmottaen siten mitä tietoa liikkuu, miten ja kenen toimesta. Tutkimuksessa huomattiin, että eri rooleissa työskentelevien henkilöiden sisällönhallintatarpeet poikkeavat suuresti. Toiset lähinnä käyttävät sisältöä ja toiset tuottavat. Sisältötyyppeinä suurimmat tarpeet olivat tieto ja tietämys asiantuntijuuden lisäämiseksi myyntityötä varten sekä johtamisen päätöksentekoon raportit ja faktatieto. Yritykselle luotiin toimintamallit sisällönhallintaan teoriaan ja tutkimustuloksiin pohjautuen. Yrityksen sisällönhallinnan tueksi luotiin kehys, jolla identifioidaan sisältötarpeet sekä luodaan jokaiselle sisältötyypille elinkaari. Samalla määritellään vastuuhenkilö, joka pitää huolen sisällön elinkaaren toteutumisesta. Kehys on sovellettavissa yrityksille. Tutkimuksessa esiin tulleet sisältötyypit identifioitiin ja niiden elinkaari hahmoteltiin kehyksen mukaisesti taulukoksi, jonka avulla on helppo alkaa toteuttamaan sisällönhallintaa organisoidusti. Tutkimuksen lopuksi tehtiin vertailu intranetin kyvykkyydestä vastata yrityksen sisällönhallinnan tarpeisiin. Vertailussa todettiin intranetin sopivan kyseisiin tarpeisiin.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yrityksen sosiaaliset mediat
Hyvönen, Oona (2018)Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka käsittelee yritysten sosiaalisia medioita, intranetjärjestelmiä ja sosiaalista mediaa yrityksen käytössä. Tutkielmassa selvitetään millaisia hyötyjä sosiaalisen median käyttö voi ... -
Verkkosisällönhallintajärjestelmän käyttö palveluna : pk-yrityksen näkökulma
Husu, Päivi (2011)Tutkielman aiheena on verkkosisällönhallintajärjestelmän käyttö palveluna, ja aihetta tarkastellaan PK-yrityksen näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, miten palveluna tarjottavat ohjelmistot soveltuvat PK-yrityksen ... -
Digitalisaatio pk-yritysten liiketoiminnan kansainvälistymisen välineenä
Toivakka, Juuso (2018)Toivakka, Juuso Digitalisaatio pk-yritysten liiketoiminnan kansainvälistymisen välineenä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2018, 29 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja(t): Clements, Kati Digitalisaatio ... -
Sidosryhmävuoropuhelu vastuullisen liiketoiminnan välineenä : vuoropuhelu kansalaisjärjestöjen ja yritysten välillä
Saastamoinen, Laura (2005) -
Yritysblogi brändiviestinnän välineenä
Sharma, Heidi (2015)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, millä tavoin yritysblogeja voidaan hyödyntää ulkoisen brändiviestinnän välineenä. Teoriaosuudessa määriteltiin tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä sekä tiivistettiin, mitä ...