Inklusiivinen varhaiskasvatus : henkilöstön asenteet ja itsearviointilomakkeen käyttökokemukset
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Inklusiivinen varhaiskasvatus on ollut osa suomalaista varhaiskasvatusta jo noin vuosikymmenen ajan. Monisyisenä kokonaisuutena sen toteuttamisessa varhaiskasvatushenkilöstön täytyy huomioida monia asioita niin toiminnan suunnittelussa, toteuttamisessa kuin arvioinnissa. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen arviointiin tarkoitettu reflektointityökalu on suunniteltu helpottamaan henkilöstön yhteistä toiminnan arviointia ja tehostamaan varhaiskasvatuksen inklusiivisuutta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten varhaiskasvatushenkilöstö käytti ko. reflektointityökalun lomaketta yhdessä oman työskentelytiiminsä kanssa ja mitä hyötyjä he kokivat saavansa yhteisellä lomakkeen käytöllä. Lisäksi tutkittiin henkilöstön asennoitumista inklusiiviseen varhaiskasvatukseen.
Tutkimus suoritettiin talvella 2020 ja siihen osallistui kuusi lapsiryhmässä työskentelevää varhaiskasvattajaa. Henkilöstö käytti reflektointityökalua itsenäisesti yhdessä oman työskentelytiiminsä kanssa ja heidät haastateltiin puolistrukturoidulla menetelmällä lomakkeen käytön jälkeen. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin metodein.
Henkilöstön asennoituminen inklusiiviseen varhaiskasvatukseen oli pääosin ristiriitaista, koska vaikka inkluusion hyödyt ymmärrettiin, kokemukset resurssien niukkuudesta estivät inklusiivisen varhaiskasvatuksen laadukkaan toteuttamisen. Reflektointityökalua henkilöstö käytti kokeilunomaisesti, mutta motivoituneesti. Lomakkeen käytöllä koettiin olevan monipuolisia hyötyjä inklusiivisuuden tehostamiseksi. Kokonaisuutena lomake koettiin pääosin helppokäyttöisenä ja tarkoituksenmukaisena työkaluna, joka tuo yhteisen reflektoinnin kautta monia hyötyjä inklusiivisuuden tehostamiseksi lapsiryhmässä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina
Lappi, Laura (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu ... -
Teachers’ Changing Attitudes and Preferences around Inclusive Education
Saloviita, Timo (Routledge, 2020)Inclusive education as an alternative to traditional separate special education has gained recognition since the approval of the Salamanca Statement in 1994. The success of inclusion is considered to be highly dependent ... -
Lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Karvinen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa on. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tuen järjestämistä edistäviä tekijöitä. Kehityksen ja ... -
"Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
Soini, Nea; Sjöblom, Julianna (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta sekä sen toteutumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat ... -
Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
Pitkälä, Iina (2019)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen prosessitekijöiden laatua henkilöstön näkökulmasta sekä eritellä laatua heikentäviä tai parantavia tekijöitä. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.