University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Inklusiivinen varhaiskasvatus : henkilöstön asenteet ja itsearviointilomakkeen käyttökokemukset

Thumbnail
View/Open
8.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rissanen, Niilo
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Inklusiivinen varhaiskasvatus on ollut osa suomalaista varhaiskasvatusta jo noin vuosikymmenen ajan. Monisyisenä kokonaisuutena sen toteuttamisessa varhaiskasvatushenkilöstön täytyy huomioida monia asioita niin toiminnan suunnittelussa, toteuttamisessa kuin arvioinnissa. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen arviointiin tarkoitettu reflektointityökalu on suunniteltu helpottamaan henkilöstön yhteistä toiminnan arviointia ja tehostamaan varhaiskasvatuksen inklusiivisuutta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten varhaiskasvatushenkilöstö käytti ko. reflektointityökalun lomaketta yhdessä oman työskentelytiiminsä kanssa ja mitä hyötyjä he kokivat saavansa yhteisellä lomakkeen käytöllä. Lisäksi tutkittiin henkilöstön asennoitumista inklusiiviseen varhaiskasvatukseen. Tutkimus suoritettiin talvella 2020 ja siihen osallistui kuusi lapsiryhmässä työskentelevää varhaiskasvattajaa. Henkilöstö käytti reflektointityökalua itsenäisesti yhdessä oman työskentelytiiminsä kanssa ja heidät haastateltiin puolistrukturoidulla menetelmällä lomakkeen käytön jälkeen. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin metodein. Henkilöstön asennoituminen inklusiiviseen varhaiskasvatukseen oli pääosin ristiriitaista, koska vaikka inkluusion hyödyt ymmärrettiin, kokemukset resurssien niukkuudesta estivät inklusiivisen varhaiskasvatuksen laadukkaan toteuttamisen. Reflektointityökalua henkilöstö käytti kokeilunomaisesti, mutta motivoituneesti. Lomakkeen käytöllä koettiin olevan monipuolisia hyötyjä inklusiivisuuden tehostamiseksi. Kokonaisuutena lomake koettiin pääosin helppokäyttöisenä ja tarkoituksenmukaisena työkaluna, joka tuo yhteisen reflektoinnin kautta monia hyötyjä inklusiivisuuden tehostamiseksi lapsiryhmässä. ...
Keywords
varhaiskasvatushenkilöstön kokemukset inklusiivisuuden arviointi inkluusioasenteet inklusiivinen varhaiskasvatus itsearviointi inkluusio varhaiskasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005193344

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina 

    Lappi, Laura (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu ...
  • Teachers’ Changing Attitudes and Preferences around Inclusive Education 

    Saloviita, Timo (Routledge, 2020)
    Inclusive education as an alternative to traditional separate special education has gained recognition since the approval of the Salamanca Statement in 1994. The success of inclusion is considered to be highly dependent ...
  • Lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa 

    Karvinen, Outi (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa on. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tuen järjestämistä edistäviä tekijöitä. Kehityksen ja ...
  • Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana 

    Pitkälä, Iina (2019)
    Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen prosessitekijöiden laatua henkilöstön näkökulmasta sekä eritellä laatua heikentäviä tai parantavia tekijöitä. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä ...
  • Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods 

    Kostiainen, Tommi (2021)
    Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre