Yrittäjien suhde arvonlisäverotukseen : mielen tilinpidon strategiat kirjanpitäjien tunnistamina
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Mielen tilinpidolla tarkoitetaan kokoelmaa kognitiivisia toimintoja, joiden perusteella yksilö suunnittelee, jäsentää ja hahmottaa taloudellista toimintaansa. Arvonlisäverotuksen kontekstissa yrittäjien mielen tilinpidon strategiat jakautuvat segregaatioon ja integraatioon perustuviksi, joiden välinen ero tulee näkyväksi yrittäjän asenteissa ja suhtautumistavoissa arvonlisäveroa kohtaan.
Tässä tutkimusotteeltaan laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan kirjanpitäjien
mahdollisuuksia havaita ja tunnistaa asiakasyrittäjiensä soveltama mielen tilinpidon strategia, kartoitetaan kirjanpitäjien käsityksiä strategioiden painottumisen taustalla vaikuttavista tekijöistä ja selvitetään kirjanpitäjien kokemuksia omista vaikutusmahdollisuuksistaan yrittäjän suhtautumiseen arvonlisäverotusta kohtaan. Tutkimusaineisto on kerätty
haastattelemalla kolmea kirjanpitäjää.
Tutkimuksen tulosten perusteella kirjanpitäjillä on mahdollisuus havaita asiakasyrittäjiensä arvonlisäverotukseen liittyvät mielen tilinpidon strategiat ja tunnistaa eri strategioita soveltavat yrittäjät asiakaskunnastaan. Lisäksi tulokset antavat viitteitä vero- ja taloudellisen osaamisen tason liittyvän segregaatiota painottavaan mielen tilinpidon strategiaan. Tämän ohella tutkimuksen tulokset tarjoavat suuntaa-antavaa tietoa kirjanpitäjien kokemuksista vaikutusmahdollisuuksistaan asiakasyrittäjiensä arvonlisäverotukseen liittyvään ajatteluun.
Saadut tulokset ovat pääosin yhteneviä aikaisempien tutkimustulosten kanssa, joskin ilmiötä lähestytään ensimmäistä kertaa kirjanpitäjien näkökulmasta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
Yrjänheikki, Ilkka (2021)Suomessa alle 30-vuotiaiden nuorten yrittäjien osuus kaikista yrittäjistä on pieni. Yrityksillä on merkittävä vastuu yhteiskunnassa sekä työpaikkojen luojina että talouskasvun mahdollistajina. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ... -
Ulkoistetut Controller-palvelut pandemian aikaisessa toimintaympäristössä
Simola, Jere (2022)Tässä tutkielmassa syvennytään ulkoistetun controllerin toimenkuvaan ja sen muutokseen Covid-19-pandemian aikaisessa toimintaympäristössä pk-yritysten osalta. Tutkielman empiirinen aineisto koostuu seitsemästä ulkoisen ... -
Vero-osaaminen pk-yrittäjien näkökulmasta
Hänninen, Tapio (2016)Verotieto tarkoittaa tietoa verotuksesta, verolainsäädännöstä ja verotukseen liittyvistä velvoitteista ja prosesseista. Aikaisempi tutkimus keskittyy paljolti verotietoon. Verotie-don avulla on mahdollista välttää ongelmia ... -
Taloushallinnon tehtävien keskittäminen jaettuun palvelukeskukseen ja laskentatoimen ammattilaisen työnkuvan muutos
Vaajoensuu, Oona (2022)Yleensä yritykset pyrkivät jatkuvasti etsimään keinoja toimintansa tehostamiseksi. Useat monikansalliset yritykset ovat ottaneet käyttöön jaettuja palvelu- keskuksia, joiden tavoitteena on tehostaa liiketoimintaprosesseja, ... -
Pienen liikunta-alan yrityksen strateginen suorituskykymittaristo
Muinonen, Antti (2019)Strategisia mittaristoja voidaan käyttää apuna yritysten johtamisessa sekä suurissa että pienissä yrityksissä. Aikaisempi tutkimus tällä alueella on kohdistunut pääosin suuriin yrityksiin. Tämän tutkimuksen keskeisimpänä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.