Vero-osaaminen pk-yrittäjien näkökulmasta
Verotieto tarkoittaa tietoa verotuksesta, verolainsäädännöstä ja verotukseen liittyvistä velvoitteista ja prosesseista. Aikaisempi tutkimus keskittyy paljolti verotietoon. Verotie-don avulla on mahdollista välttää ongelmia verotuksen suhteen ja jopa saada taloudel-lista hyötyä. Tämä tutkimus keskittyy verotietoon käytännössä suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten yrittäjien näkökulmasta.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan pk-yrittäjien kokemuksia verotuksesta, sekä hei-dän tapojaan hoitaa verotukseen liittyviä velvoitteita. Pk-yrittäjien toimintaa kuvataan tätä tutkimusta varten muodostetun käsitteen ”vero-osaaminen” avulla. Käsite koostuu neljästä osasta: 1. Toimintaympäristön tunnistaminen, 2. Haasteiden ja mahdollisuuk-sien tunnistaminen, 3. Tiedonhaku 4. Verosuunnittelu.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että tutkimukseen osallistuneiden pk-yrittäjien tuntemus omasta toimintaympäristöstä verotuksen näkökulmasta on vä-hintään sillä tasolla, että mahdolliset yllätykset liittyvät ennemmin maksettavan veron määrään kuin siihen, mistä veroa maksetaan. Verotuksen haasteena nähtiin maksettavan veron määrän arviointi, sekä voitonjaon suunnittelu. Voitonjakoa lukuun ottamatta ve-rotuksen ei nähty olevan toimintaa ohjaava tai mahdollistava tekijä. Yrittäjät joko haki-vat itse tietoa verotuksesta tai ulkoistivat tiedonhaun. Tiedonhaku koettiin pääsääntöi-sesti haastavaksi. Ongelmina nähtiin saatavilla olevan tiedon suuri määrä ja luotetta-vuus. Kaikissa tutkimukseen osallistuneiden yrittäjien yrityksissä tehdään verosuunnit-telua. Verosuunnittelun kohteena on yrityksen tulos tai voitonjako.
Tutkimuksen tuloksena saatiin viisi verotuksen näkökulmasta eri tavalla toimivaa yrittäjätyyppiä. Tyypit olivat 1. Epävarma ja itsenäinen, 2. Tietävä ja itsenäinen, 3. Epä-varma ja ulkoistaja, 4. Tietävä ja ulkoistaja ja 5. Neutraali, joka on kaikkien yhdistelmä.
Tutkimustulokset olivat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta samansuuntaisia aikai-semman tutkimuksen kanssa. Erot johtuivat todennäköisesti pääosin tässä tutkimukses-sa mukana olleiden yritysten suhteellisen pienestä koosta.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24515]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Me ei haluta niitä huti-investointeja tehdä, mitä vähemmän sen parempi" : maahanmuuttajien rekrytointiprosessi maaseudun pk-yrityksissä
Hakala, Elisa (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan maaseudun pk-yritysten maahanmuuttajien rekrytointiprosessia ja maahanmuuttajien rekrytointiin liittyviä ongelmia. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja ymmärtää maahanmuuttajien ... -
Tapaustutkimus tietoturvainvestoinneista pienessä kasvuyrityksessä
Häkkänen, Jussi (2020)Tutkielmassa selvitetään, miten tietoturvainvestoinnit näkyvät pienessä kasvuyrityksessä ja mikä on yrityksen odotetun kasvun vaikutus yrityksen tietoturvainvestointitarpeisiin. Pieniksi kasvuyrityksiksi luokitellaan ... -
Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
Karjula, Johannes (2015)Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan jonkinasteisen sosiaalisen median strategian. Markkinointiratkaisujen ... -
Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta
Suontausta, Kimmo (2015)Median- ja teknologian murrokset ovat vaikuttaneet sekä kuluttajien median käyttöön, että yritysten mediamainontaan: median käyttö on pirstaloitunut ja digitaaliset välineet ovat yhä merkittävämmässä roolissa ihmisten ... -
Muutosprosessi pk-yrityksessä : viestinnän ja markkinoinnin näkökulmia
Kantonen, Päivi (2011)Tutkimuksen tavoite oli kehittää pk-yrityksen viestintää ja markkinointia. Tutkittava yritys on keskisuomalainen perheyritys, joka on toiminut viestintä- ja mainosalalla yli 20 vuotta. Sillä on kaksi toimipistettä, ...