University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vero-osaaminen pk-yrittäjien näkökulmasta

Thumbnail
View/Open
732.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hänninen, Tapio
Date
2016
Discipline
LaskentatoimiAccounting

 
Verotieto tarkoittaa tietoa verotuksesta, verolainsäädännöstä ja verotukseen liittyvistä velvoitteista ja prosesseista. Aikaisempi tutkimus keskittyy paljolti verotietoon. Verotie-don avulla on mahdollista välttää ongelmia verotuksen suhteen ja jopa saada taloudel-lista hyötyä. Tämä tutkimus keskittyy verotietoon käytännössä suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten yrittäjien näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan pk-yrittäjien kokemuksia verotuksesta, sekä hei-dän tapojaan hoitaa verotukseen liittyviä velvoitteita. Pk-yrittäjien toimintaa kuvataan tätä tutkimusta varten muodostetun käsitteen ”vero-osaaminen” avulla. Käsite koostuu neljästä osasta: 1. Toimintaympäristön tunnistaminen, 2. Haasteiden ja mahdollisuuk-sien tunnistaminen, 3. Tiedonhaku 4. Verosuunnittelu. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että tutkimukseen osallistuneiden pk-yrittäjien tuntemus omasta toimintaympäristöstä verotuksen näkökulmasta on vä-hintään sillä tasolla, että mahdolliset yllätykset liittyvät ennemmin maksettavan veron määrään kuin siihen, mistä veroa maksetaan. Verotuksen haasteena nähtiin maksettavan veron määrän arviointi, sekä voitonjaon suunnittelu. Voitonjakoa lukuun ottamatta ve-rotuksen ei nähty olevan toimintaa ohjaava tai mahdollistava tekijä. Yrittäjät joko haki-vat itse tietoa verotuksesta tai ulkoistivat tiedonhaun. Tiedonhaku koettiin pääsääntöi-sesti haastavaksi. Ongelmina nähtiin saatavilla olevan tiedon suuri määrä ja luotetta-vuus. Kaikissa tutkimukseen osallistuneiden yrittäjien yrityksissä tehdään verosuunnit-telua. Verosuunnittelun kohteena on yrityksen tulos tai voitonjako. Tutkimuksen tuloksena saatiin viisi verotuksen näkökulmasta eri tavalla toimivaa yrittäjätyyppiä. Tyypit olivat 1. Epävarma ja itsenäinen, 2. Tietävä ja itsenäinen, 3. Epä-varma ja ulkoistaja, 4. Tietävä ja ulkoistaja ja 5. Neutraali, joka on kaikkien yhdistelmä. Tutkimustulokset olivat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta samansuuntaisia aikai-semman tutkimuksen kanssa. Erot johtuivat todennäköisesti pääosin tässä tutkimukses-sa mukana olleiden yritysten suhteellisen pienestä koosta. ...
Keywords
Pk-yritys verotus verotieto verosuunnittelu pienet ja keskisuuret yritykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605202631

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Me ei haluta niitä huti-investointeja tehdä, mitä vähemmän sen parempi" : maahanmuuttajien rekrytointiprosessi maaseudun pk-yrityksissä 

    Hakala, Elisa (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan maaseudun pk-yritysten maahanmuuttajien rekrytointiprosessia ja maahanmuuttajien rekrytointiin liittyviä ongelmia. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja ymmärtää maahanmuuttajien ...
  • Tapaustutkimus tietoturvainvestoinneista pienessä kasvuyrityksessä 

    Häkkänen, Jussi (2020)
    Tutkielmassa selvitetään, miten tietoturvainvestoinnit näkyvät pienessä kasvuyrityksessä ja mikä on yrityksen odotetun kasvun vaikutus yrityksen tietoturvainvestointitarpeisiin. Pieniksi kasvuyrityksiksi luokitellaan ...
  • Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma 

    Karjula, Johannes (2015)
    Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan jonkinasteisen sosiaalisen median strategian. Markkinointiratkaisujen ...
  • Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta 

    Suontausta, Kimmo (2015)
    Median- ja teknologian murrokset ovat vaikuttaneet sekä kuluttajien median käyttöön, että yritysten mediamainontaan: median käyttö on pirstaloitunut ja digitaaliset välineet ovat yhä merkittävämmässä roolissa ihmisten ...
  • Muutosprosessi pk-yrityksessä : viestinnän ja markkinoinnin näkökulmia 

    Kantonen, Päivi (2011)
    Tutkimuksen tavoite oli kehittää pk-yrityksen viestintää ja markkinointia. Tutkittava yritys on keskisuomalainen perheyritys, joka on toiminut viestintä- ja mainosalalla yli 20 vuotta. Sillä on kaksi toimipistettä, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre