University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Proseduraalinen tehtävien luonti peleissä

Thumbnail
View/Open
167.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lipas, Jaakko
Date
2020
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Proseduraalista sisällönluontia on käytetty pelialalla 80-luvulta lähtien sekä teknisten että henkilöstön resurssirajoitusten kiertämiseen, mutta pelitehtävien proseduraalinen luonti on vielä melko vähän tutkittu ala. Tässä kirjallisuuskatsauksessa kootaan määritelmät proseduraaliselle sisällönluonnille, pelisisällölle ja pelitehtäville, tutkitaan pintapuolisesti useita proseduraalisen tehtävänluonnin metodeja, tunnistetaan alan haasteita sekä todetaan muutamia mahdollisuuksia lisätutkimukseen ja mahdollisiin sovelluksiin.
 
Procedural content generation has been used in the game industry since the 80s to circumvent issues arising from limited technical and human resources, but the procedural generation of quests is as of yet to be widely studied. This survey collates definitions for procedural content generation, game content and quests, inspects many methods of procedural quest generation on the surface level, recognizes challenges within the area of study and suggests some opportunities for further research and possible applications.
 
Keywords
proseduraalinen sisällönluonti pelitehtävät pelit generatiivinen kielioppi menetelmät tekoäly
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183301

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4409]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kaupunki-infrastruktuurin luonti proseduraalisin menetelmin 

    Riipinen, Ari (2016)
    Proseduraalisten menetelmien käyttö erilaisten ympäristöjen automaattiseen luontiin yleistyy jatkuvasti. Eräs merkittävä käyttökohde on kaupunkien luonti, sillä kaupunki-infrastruktuuri sisältää niille useita mahdollisia ...
  • Agenttipohjainen proseduraalinen maaston generointi peleissä 

    Rajala, Joonas (2020)
    Proseduraalinen maaston generointi on yleinen tapa luoda sisältöä peleihin ilman suurta ihmistyöpanosta. Useimmat tähän käytetyt metodit käyttävät toimintaperiaatteenaan kohinoita ja matemaattisia algoritmeja jotka usein ...
  • Kolmiulotteisen maaston generointi peleissä 

    Paananen, Ilari (2015)
    Monet tietokonepelit toteuttavat kolmiulotteisen maaston käyttäen korkeuskarttoja. Korkeuskartan luominen käsin on kuitenkin työlästä. Pelinkehityksen helpottamiseksi korkeuskarttoja voidaan generoida osittain tai täysin ...
  • Kolmiulotteisen maaston generoinnin metodit peleissä 

    Ilmonen, Aleksi (2021)
    Videopeleissä on viimeisten vuosien varrella sisällön määrä kasvanut runsaasti. Sisältöä luodaan proseduraalisesti generoiden, jotta säästetään aikaa ja resursseja. Tässä tutkielmassa käsitellään erilaisia kolmiuloitteisen ...
  • "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar 

    Korte, Taina (2018)
    Lukion uuden opetussuunnitelman ja sähköisten ylioppilaskirjoitusten myötä oppikirjat uudistuivat digitaalisiksi. Osa opiskelijoista ei kokenut oppivansa tarpeeksi hyvin digitaalisilla materiaaleilla. Tutkimusten mukaan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre