Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä on monografiamuotoinen pro gradu -tutkielma. Sen tarkoituksena on selvittää, millaista oppilaiden ryhmätyöskentely on tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen tähtäävässä yhteistoiminnallisessa Synkeän louhoksen seikkailussa, millaisia kokemuksia viidennen luokan oppilaille ja heidän opettajalleen syntyy sekä millaisia hyötyjä yhteistoiminnallisella seikkailulla koetaan olevan tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelussa.
Tutkimus on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin keväällä 2019. Tutkimuksen aineisto koostuu luokanopettajan ja kahden oppilasryhmän puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, osallistuvasta havainnoinnista ja oppilaiden henkilökohtaisesta kyselystä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yhteistoiminnallisessa seikkailussa voidaan tukea oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja draaman ja tarinallisuuden sekä vahvuuksien huomioimisen avulla. Lisäksi on tärkeää, että harjoittelu on säännöllistä ja siihen varataan riittävästi aikaa.
Tutkimuksen tulokset tukivat aikaisempia tutkimuksia siinä, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen säännöllinen, suunnitelmallinen harjoittelu draaman hyödyntämisen ja vahvuuksien huomioimisen avulla on tarpeellista ja merkityksellistä. Tässä tutkimuksessa oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukivat huolellisesti suunniteltu ryhmäjako, kaverisuhteiden huomioiminen, opettajan oppilastuntemus ja oppiaineiden integrointi. Jatkotutkimusaiheena kiinnostavaa olisi toteuttaa yhteistoiminnallinen seikkailu pidempänä interventiotutkimuksena.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perusopetuksen oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet ja tukimenetelmät opettajien arvioimana
Utela, Pirjo (2013)Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeita koululaisilla on opettajien arvioimana, millaisia tukimenetelmiä opettajat tuntevat ja käyttävät sosioemotionaalista tukea tarvitsevien ... -
Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
Mäkinen, Tommi (2012)TIIVISTELMÄ Mäkinen, Tommi. 2012. Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa -autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto, 122 sivua. Pro ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
Lauri, Hilda; Uski, Saila (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla. Tavoitteena oli selvittää, mitä tunne- ... -
"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
Pirttimäki, Harri; Salmio, Paavo (2013)Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ...