Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
Tekijät
Päivämäärä
2012TIIVISTELMÄ
Mäkinen, Tommi. 2012. Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa -autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto, 122 sivua.
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia omaa kokemustani ja prosessiani tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisesta vuoden ajanjaksolla. Oppimisprosessin lisäksi tarkastelin tekijöitä, jotka tukevat ja haastavat vuorovaikutustaitojen käyttämistä ja -oppimista. Vuorovaikutustaitojen kehyksenä oli Gordonin (1974; 2004; 2006) toimivan ihmissuhteen malli. Oppimisen tarkastelun taustalla oli pääasiassa Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen malli. Aineistoni koostui päiväkirjoista, joita kirjoitin vuoden 2010 joulukuusta vuoden 2011 marraskuuhun opettajaharjoittelu- ja leiriohjaajakokemuksistani.
Oppimisprosessini koostui oppimista mahdollistavista tekijöistä, oppimistapahtumista ja oppimistuotoksista. Oppimisen mahdollistavat tekijät ovat motivaatio ja asenne, joiden avulla jaksaa kehittää omia taitojaan ja kestää epäonnistumisia. Oppimistapahtumia ovat jälkikartanluku, kokeilu, kokemus, keskustelut ja mallioppiminen. Näiden oppimistapahtumien seurauksena syntyy oppimistuotoksia, joita tämän tutkimuksen mukaan ovat ahaa-elämykset, automatisoituminen, käsitteet, itsetuntemus sekä oppimisen syveneminen. Nämä oppimiseen liittyvät tekijät muodostivat oppimisen kehän ytimen, jonka ympärille rakentuivat muut oppimiseen vaikuttavat tekijät. Näitä ovat oppimista ja vuorovaikutusta tukevat ja haastavat tekijät, joiden seurauksena oppiminen helpottaa ja vaikeutuu. Lisäksi muihin tekijöihin kuuluvat onnistumisen ja epäonnistumisen kokemukset, jotka molemmat ovat tärkeitä oppimisen kannalta. Lisäksi oppimisprosessin osana ovat myös epäilyksen tunteet, joita kohtasin omien taitojen käyttöä, vuorovaikutustaitojen hyödyllisyyttä sekä vuorovaikutustaitojen käytännöllisyyttä kohtaan. Oppimisprosessin edetessä epäilys kuitenkin väheni.
Tutkimuksen tulokset antoivat lisää käsitystä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pitkäkestoisemmasta oppimisprosessista yhden ihmisen kokemana. Tulokset voivat auttaa esimerkiksi vuorovaikutuskouluttajia huomioimaan oppimisprosessin merkityksen vuorovaikutustaitoja opetettaessa. Lisää tutkimusta tarvitaan erilaisista oppimisprosesseista ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämisestä. Lisäksi tutkimuksia tarvitaan eri lähtökohdista tulevien opiskelijoiden oppimisprosesseihin, jotta saadaan selville, minkälaisesta koulutuksesta tai valmennuksesta hyötyvät lähtötasoiltaan erilaiset ihmiset.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla
Kohvakka, Seija; Keränen, Katariina (2020)Tämä on monografiamuotoinen pro gradu -tutkielma. Sen tarkoituksena on selvittää, millaista oppilaiden ryhmätyöskentely on tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen tähtäävässä yhteistoiminnallisessa Synkeän louhoksen ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
Lauri, Hilda; Uski, Saila (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla. Tavoitteena oli selvittää, mitä tunne- ... -
"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
Pirttimäki, Harri; Salmio, Paavo (2013)Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisen edistäminen kouluissa
Mäkinen, Tommi; Karppinen, Artturi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2019)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.