dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Hietamäki, Elina | |
dc.date.accessioned | 2020-05-18T11:55:13Z | |
dc.date.available | 2020-05-18T11:55:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69022 | |
dc.description.abstract | Matemaattiset taidot ovat tärkeässä osassa jokapäiväisessä elämässä, sillä matematiikkaa tarvitaan sekä arkipäivän tilanteissa että työelämässä. Tutkimustulosten mukaan suomalaisten peruskoululaisten matematiikkaosaaminen on varsin hyvää, mutta se on heikentynyt aiemmista vuosista.
Matemaattisten taitojen oppiminen tapahtuu askeleittain. Perustaitojen oppiminen luo pohjan monimutkaisempien taitojen oppimiselle. Matemaattisten taitojen oppimiseen vaikuttavat useat eri tekijät. Yhtenä tekijänä on matematiikkakuva. Matematiikkakuva muodostuu matematiikasta saatujen kokemusten pohjalta ja siihen vaikuttavat kaikki ne uskomukset ja käsitykset, joita meillä on matematiikkaan liittyen. Tämän tutkimuksen avulla selvitettiin, millaisia käsityksiä ekaluokkalaisilla on matematiikkaan liittyen. Tutkimus on laadullinen ja tutkimussuuntauksena on fenomenografia. Tutkimusaineisto koostuu kymmenen ekaluokkalaisen haastattelusta. Haastattelut on analysoitu fenomenografisen analyysin mukaan vaiheittain. Haastattelun tukiaineistona käytettiin 19 ekaluokkalaisen tuottamaa matematiikkapiirustusta. Ekaluokkalaiset käsittävät matematiikan olevan pitkälti sitä, mitä koulun matematiikka on. Koulun matematiikan opetussisällöt olivat keskeisessä asemassa ekaluokkalaisten käsityksissä matematiikasta. Erityisesti esiin nousi laskemiseen liittyvät asiat. Koulussa käytettävät materiaalit ja välineet liitettiin myös vahvasti matematiikkaan. Matematiikkaa näyttäytyi ekaluokkalaisille myös asiana, jota opetellaan ja opitaan. Aikuisena matematiikkaa osataan – aikuisten kuuluu osata matematiikkaa ja aikuiset osaavat sitä. Ekaluokkalaisten käsityksiin matematiikasta liittyi myös matematiikan herättämät erilaiset tunteet, sekä positiiviset että negatiiviset tunteet. Koska koulun matematiikan tunnit ovat suuressa roolissa vaikuttamassa ekaluokkalaisten käsityksiin matematiikasta, pitäisikin koulussa saada luotua innostava herättävä oppimisilmapiiri. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | matematiikkakuva | |
dc.subject.other | matematiikkakäsitykset | |
dc.title | Ekaluokkalaisten käsityksiä matematiikasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005183276 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |