University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ekaluokkalaisten käsityksiä matematiikasta

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hietamäki, Elina
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Matemaattiset taidot ovat tärkeässä osassa jokapäiväisessä elämässä, sillä matematiikkaa tarvitaan sekä arkipäivän tilanteissa että työelämässä. Tutkimustulosten mukaan suomalaisten peruskoululaisten matematiikkaosaaminen on varsin hyvää, mutta se on heikentynyt aiemmista vuosista. Matemaattisten taitojen oppiminen tapahtuu askeleittain. Perustaitojen oppiminen luo pohjan monimutkaisempien taitojen oppimiselle. Matemaattisten taitojen oppimiseen vaikuttavat useat eri tekijät. Yhtenä tekijänä on matematiikkakuva. Matematiikkakuva muodostuu matematiikasta saatujen kokemusten pohjalta ja siihen vaikuttavat kaikki ne uskomukset ja käsitykset, joita meillä on matematiikkaan liittyen. Tämän tutkimuksen avulla selvitettiin, millaisia käsityksiä ekaluokkalaisilla on matematiikkaan liittyen. Tutkimus on laadullinen ja tutkimussuuntauksena on fenomenografia. Tutkimusaineisto koostuu kymmenen ekaluokkalaisen haastattelusta. Haastattelut on analysoitu fenomenografisen analyysin mukaan vaiheittain. Haastattelun tukiaineistona käytettiin 19 ekaluokkalaisen tuottamaa matematiikkapiirustusta. Ekaluokkalaiset käsittävät matematiikan olevan pitkälti sitä, mitä koulun matematiikka on. Koulun matematiikan opetussisällöt olivat keskeisessä asemassa ekaluokkalaisten käsityksissä matematiikasta. Erityisesti esiin nousi laskemiseen liittyvät asiat. Koulussa käytettävät materiaalit ja välineet liitettiin myös vahvasti matematiikkaan. Matematiikkaa näyttäytyi ekaluokkalaisille myös asiana, jota opetellaan ja opitaan. Aikuisena matematiikkaa osataan – aikuisten kuuluu osata matematiikkaa ja aikuiset osaavat sitä. Ekaluokkalaisten käsityksiin matematiikasta liittyi myös matematiikan herättämät erilaiset tunteet, sekä positiiviset että negatiiviset tunteet. Koska koulun matematiikan tunnit ovat suuressa roolissa vaikuttamassa ekaluokkalaisten käsityksiin matematiikasta, pitäisikin koulussa saada luotua innostava herättävä oppimisilmapiiri. ...
Keywords
matematiikkakuva matematiikkakäsitykset fenomenografia matematiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183276

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Matematiikka päiväkodissa : varhaiskasvattajien käsityksiä matematiikasta, sen oppimisesta ja opettamisesta 

    Oikkonen, Heli (2000)
  • ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta 

    Ahokas, Mari (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta. Aihepiiriä on aikaisemmin tutkittu lähinnä koululaisilla, ja siten varhaiskasvatuksen ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien käsityksiä matematiikasta sekä itsesäätelytaitojen ja tunteiden merkityksestä 

    Penttilä, Essi; Korkeakangas, Janita (2022)
    Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla ja vastavalmistuneilla luokanopettajilla on matematiikasta oppiaineena sekä siihen vaikuttavien itsesäätelytaitojen ja ...
  • Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa 

    Parvela-Westerinen, Eija (2013)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Toiminnallinen matematiikan opetus on määritelty opetukseksi, jossa oppiminen tapahtuu näkö- tai kuuloaistin li-säksi ...
  • "Onhan se tärkeetä se reflektio" : Jyväskylän OKL:n opiskelijoiden käsityksiä reflektiosta 

    Matikainen, Arja; Matilainen, Liisa (1999)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre