Ekaluokkalaisten käsityksiä matematiikasta
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Matemaattiset taidot ovat tärkeässä osassa jokapäiväisessä elämässä, sillä matematiikkaa tarvitaan sekä arkipäivän tilanteissa että työelämässä. Tutkimustulosten mukaan suomalaisten peruskoululaisten matematiikkaosaaminen on varsin hyvää, mutta se on heikentynyt aiemmista vuosista.
Matemaattisten taitojen oppiminen tapahtuu askeleittain. Perustaitojen oppiminen luo pohjan monimutkaisempien taitojen oppimiselle. Matemaattisten taitojen oppimiseen vaikuttavat useat eri tekijät. Yhtenä tekijänä on matematiikkakuva. Matematiikkakuva muodostuu matematiikasta saatujen kokemusten pohjalta ja siihen vaikuttavat kaikki ne uskomukset ja käsitykset, joita meillä on matematiikkaan liittyen. Tämän tutkimuksen avulla selvitettiin, millaisia käsityksiä ekaluokkalaisilla on matematiikkaan liittyen. Tutkimus on laadullinen ja tutkimussuuntauksena on fenomenografia. Tutkimusaineisto koostuu kymmenen ekaluokkalaisen haastattelusta. Haastattelut on analysoitu fenomenografisen analyysin mukaan vaiheittain. Haastattelun tukiaineistona käytettiin 19 ekaluokkalaisen tuottamaa matematiikkapiirustusta. Ekaluokkalaiset käsittävät matematiikan olevan pitkälti sitä, mitä koulun matematiikka on. Koulun matematiikan opetussisällöt olivat keskeisessä asemassa ekaluokkalaisten käsityksissä matematiikasta. Erityisesti esiin nousi laskemiseen liittyvät asiat. Koulussa käytettävät materiaalit ja välineet liitettiin myös vahvasti matematiikkaan. Matematiikkaa näyttäytyi ekaluokkalaisille myös asiana, jota opetellaan ja opitaan. Aikuisena matematiikkaa osataan – aikuisten kuuluu osata matematiikkaa ja aikuiset osaavat sitä. Ekaluokkalaisten käsityksiin matematiikasta liittyi myös matematiikan herättämät erilaiset tunteet, sekä positiiviset että negatiiviset tunteet. Koska koulun matematiikan tunnit ovat suuressa roolissa vaikuttamassa ekaluokkalaisten käsityksiin matematiikasta, pitäisikin koulussa saada luotua innostava herättävä oppimisilmapiiri.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29552]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien käsityksiä matematiikasta sekä itsesäätelytaitojen ja tunteiden merkityksestä
Penttilä, Essi; Korkeakangas, Janita (2022)Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla ja vastavalmistuneilla luokanopettajilla on matematiikasta oppiaineena sekä siihen vaikuttavien itsesäätelytaitojen ja ... -
”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
Ahokas, Mari (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta. Aihepiiriä on aikaisemmin tutkittu lähinnä koululaisilla, ja siten varhaiskasvatuksen ... -
Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
Hiisvirta, Satu (2023)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä ja kielentämisen menetelmistä alakoulun matematiikan opetuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä lu ... -
Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
Parvela-Westerinen, Eija (2013)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Toiminnallinen matematiikan opetus on määritelty opetukseksi, jossa oppiminen tapahtuu näkö- tai kuuloaistin li-säksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.