Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLämsä, Tiina
dc.contributor.authorAhokas, Elliroosa
dc.contributor.authorHakala, Miia
dc.date.accessioned2020-05-15T05:56:55Z
dc.date.available2020-05-15T05:56:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68996
dc.description.abstractKouluun siirtymä on vuosittain monelle lapselle ajankohtainen aihe ja sen takia tärkeä. Tutkimuksemme tavoitteena oli saada selville esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä liittyen lapsen siirtymään kouluun. Selvitimme, mikä heidän mielestään lapsen siirtymisessä esiopetuksesta kouluun muuttuu. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, mitä taitoja opettajat näkevät lapselle tarpeellisina koulun alkaessa. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä fenomenografista lähestymistapaa ja tutkimusaineisto koostui seitsemästä fokusryhmähaastattelusta. Kouluun siirtymiseen liittyviä muutoksia analysoitiin haastatteluaineistosta hyödyntämällä sisällönanalyysiä. Koulutaitojen tutkimista ohjasi teorialähtöinen sisällönanalyysi ja analyysissa hyödynsimme koulutaitojen luokittelemiseen Linnilän (2006) mallia kouluvalmiuden kolmesta kompetenssista. Tulokset osoittivat, että kouluun siirtyessään lapsi kokee rakenteellisia muutoksia, esimerkiksi ryhmäkokojen suurentumista, sekä hänen ominaisuuksiinsa liittyviä muutoksia. Näiden muutosten myötä esimerkiksi koulussa aikuisten määrä vähenee ja lapsi itsenäistyy. Esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksien mukaan lapsen sosiaaliset taidot koettiin akateemisia taitoja tärkeämpinä kouluvalmiudessa. Näkemyksissä luokanopettajat korostivat akateemisia taitoja esiopetuksen opettajia enemmän. Esiopetuksen opettajilla taas korostui tunteiden merkitys. Tutkimustulokset tarjoavat tietoa ammattiryhmille siitä, mitä taitoja kumpikin ryhmä pitää lapsen kannalta olennaisena kouluun siirryttäessä. Tutkimuksen tietoja voidaan hyödyntää pedagogisen toiminnan suunnittelussa, joka edistää lapsen kouluvalmiutta.fi
dc.format.extent46
dc.language.isofi
dc.subject.otheresiopetuksen opettaja
dc.subject.otherkoulutuksellinen siirtymä
dc.titleEsiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä kouluun siirtymästä ja lapsen kouluvalmiudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005153218
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokoulukypsyys
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot