dc.contributor.advisor | Lämsä, Tiina | |
dc.contributor.author | Ahokas, Elliroosa | |
dc.contributor.author | Hakala, Miia | |
dc.date.accessioned | 2020-05-15T05:56:55Z | |
dc.date.available | 2020-05-15T05:56:55Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68996 | |
dc.description.abstract | Kouluun siirtymä on vuosittain monelle lapselle ajankohtainen aihe ja sen takia tärkeä. Tutkimuksemme tavoitteena oli saada selville esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä liittyen lapsen siirtymään kouluun. Selvitimme, mikä heidän mielestään lapsen siirtymisessä esiopetuksesta kouluun muuttuu. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, mitä taitoja opettajat näkevät lapselle tarpeellisina koulun alkaessa. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä fenomenografista lähestymistapaa ja tutkimusaineisto koostui seitsemästä fokusryhmähaastattelusta. Kouluun siirtymiseen liittyviä muutoksia analysoitiin haastatteluaineistosta hyödyntämällä sisällönanalyysiä. Koulutaitojen tutkimista ohjasi teorialähtöinen sisällönanalyysi ja analyysissa hyödynsimme koulutaitojen luokittelemiseen Linnilän (2006) mallia kouluvalmiuden kolmesta kompetenssista.
Tulokset osoittivat, että kouluun siirtyessään lapsi kokee rakenteellisia muutoksia, esimerkiksi ryhmäkokojen suurentumista, sekä hänen ominaisuuksiinsa liittyviä muutoksia. Näiden muutosten myötä esimerkiksi koulussa aikuisten määrä vähenee ja lapsi itsenäistyy. Esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksien mukaan lapsen sosiaaliset taidot koettiin akateemisia taitoja tärkeämpinä kouluvalmiudessa. Näkemyksissä luokanopettajat korostivat akateemisia taitoja esiopetuksen opettajia enemmän. Esiopetuksen opettajilla taas korostui tunteiden merkitys. Tutkimustulokset tarjoavat tietoa ammattiryhmille siitä, mitä taitoja kumpikin ryhmä pitää lapsen kannalta olennaisena kouluun siirryttäessä. Tutkimuksen tietoja voidaan hyödyntää pedagogisen toiminnan suunnittelussa, joka edistää lapsen kouluvalmiutta. | fi |
dc.format.extent | 46 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | esiopetuksen opettaja | |
dc.subject.other | koulutuksellinen siirtymä | |
dc.title | Esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä kouluun siirtymästä ja lapsen kouluvalmiudesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005153218 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | koulukypsyys | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |