dc.contributor.advisor | Leivo, Marjaana | |
dc.contributor.author | Metsälä, Elina | |
dc.date.accessioned | 2020-05-13T07:50:37Z | |
dc.date.available | 2020-05-13T07:50:37Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68955 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia evankelisluterilaiseen kristinuskoon liittyviä aihepiirejä tällä hetkellä saatavilla olevissa alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa esitettiin. Tutkimusaineisto muodostui kahdesta alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjasarjasta, Aarre-sarjasta ja Sydän-sarjasta, joiden osalta tarkasteltiin vuosiluokkien 3–5 oppikirjoja sekä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uskonnon ja evankelisluterilaisen uskonnon osioista. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston analyysi tapahtui teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysia käyttämällä. Tutkielman tulosten mukaan vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa evankelisluterilaisen uskonnon tavoitteissa ja sisällöissä korostui uskonnollisen ja katsomuksellisen yleissivistyksen välittäminen. Evankelisluterilaisuuteen liittyvät aiheet olivat sävyltään yleisprotestanttisesti painottuneita ja suoranaisesti evankelisluterilaisuuteen liittyviä sisältöjä löytyi niukasti. Oppikirjoissa esitetyt kristinuskon aihepiirit liittyivät teologian oppiaineista eksegetiikkaan, dogmatiikkaan, etiikkaan ja käytännölliseen teologiaan. Suurin ero kirjasarjojen välillä liittyi etiikan sisältöihin. Aarre-sarjassa etiikkaan liittyvät osiot käsittelivät ainoastaan yleistä etiikkaa, kuten kiusaamiseen ja hyvään elämään liittyviä teemoja. Aarre-sarjassa kristinuskon etiikka oli liitetty ohuesti vain kirjassa esitettyjen Raamatun kertomusten yhteyteen. Sydän-sarjassa yleisen etiikan lisäksi oli mukana myös kristinuskon etiikkaa sekä kultainen sääntö kristinuskon ja muiden uskontojen eettisenä ohjeena. Molempien kirjasarjojen kolmannen luokan oppikirjoissa oli runsaasti Vanhan testamentin kertomuksia, vaikka ne eivät sisälly vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Oppikirjojen tarkastelun osalta tämän tutkielman tulokset korostavat opettajan vastuuta oppimateriaalien kriittisenä käyttäjänä ja opetussuunnitelman perusteiden tuntijana. | fi |
dc.format.extent | 104 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | evankelisluterilaisuus | |
dc.title | Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005133163 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | uskontokasvatus | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | uskonto (uskominen) | |
dc.subject.yso | kristinusko | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |