Työntekijöiden kokemuksia väliaikaisesta yksikön vaihdosta loma-ajan varhaiskasvatuksessa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Koulujen loma-aikoina tapahtuva varhaiskasvatuksen keskittäminen ja sen seurauksena väliaikaiset varhaiskasvatusyksikön vaihdot ovat pitkään olleet osa suomalaista varhaiskasvatusta, mutta aikaisempia tutkimuksia aiheesta ei ole tehty. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia loma-aikojen varhaiskasvatuksesta ja niiden aikaisista väliaikaista yksikön vaihdoista, lasten reaktioista vaihtoon sekä toimiviksi koetuista vaihtokäytännöistä.
Tutkimus toteutettiin kerronnallisena kokemusten tutkimuksena, jossa tarkastelun kohteena olivat työntekijöiden kirjallisesti tuottamat kuvaukset kokemuksistaan. Aineisto kerättiin avoimista kysymyksistä koostuneella internetlomakkeella, jota jaettiin sosiaalisen median välityksellä. Tutkimukseen osallistui 179 varhaiskasvatuksen työntekijää eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka keskiössä olivat osallistujien kokemukset.
Työntekijöiden vaihtokokemukset olivat pääasiassa negatiivissävytteisiä. Vaihtojen organisointi ja olosuhteet koettiin puutteellisina ja niiden koettiin aiheuttavan haasteita työlle sekä kuormitusta työntekijöille ja lapsille. Vaihtojen aikaista varhaiskasvatusta ei myöskään pidetty laadukkaana. Vaihtojen myönteisinä puolina mainittiin uuden oppiminen ja ammatillinen kehittyminen sekä uudet toiminta- ja vuorovaikutusmahdollisuudet. Onnistuneiden vaihtojen keskiössä olivat huolellinen valmistautuminen, yksikkörajat ylittävä yhteistyö, muutosten minimointi ja lasten tarpeet huomioiva pedagoginen toiminta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
Rauhala, Marikki (2021)Tässä varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vanhempien osallistumisen kysymyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä vanhempien osallisuudesta säädetään suhteellisen ... -
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ... -
"Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kumpulainen, Emilla; Erola, Aino (2024)Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisyyden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja keinoja tukea monikielisiä lapsia. Lisäksi kysyttiin, ... -
"Ei tartte ku mä osaan itteki" : lasten kokemuksia itsenäisyydestä ja tuen tarpeesta varhaiskasvatuksessa
Lehtinen, Jenna-Maria (2019)Tämä laadullinen, etnografisia piirteitä sisältävä tapaustutkimus käsittelee lasten itsenäisyyttä lasten omien näkökulmien ja kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten itsenäisyys ilmenee ... -
Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
Koskela, Sonja; Lehto, Lumi (1971)Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaisten esiopetuksen opettajien sekä -oppilaiden kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisiin siirtymiin liittyen, sekä esiopetuksen opettajien hyödyntämiä pedagogisia ratkaisuja ja apukeinoja ...