Työntekijöiden kokemuksia väliaikaisesta yksikön vaihdosta loma-ajan varhaiskasvatuksessa
Abstract
Koulujen loma-aikoina tapahtuva varhaiskasvatuksen keskittäminen ja sen seurauksena väliaikaiset varhaiskasvatusyksikön vaihdot ovat pitkään olleet osa suomalaista varhaiskasvatusta, mutta aikaisempia tutkimuksia aiheesta ei ole tehty. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia loma-aikojen varhaiskasvatuksesta ja niiden aikaisista väliaikaista yksikön vaihdoista, lasten reaktioista vaihtoon sekä toimiviksi koetuista vaihtokäytännöistä.
Tutkimus toteutettiin kerronnallisena kokemusten tutkimuksena, jossa tarkastelun kohteena olivat työntekijöiden kirjallisesti tuottamat kuvaukset kokemuksistaan. Aineisto kerättiin avoimista kysymyksistä koostuneella internetlomakkeella, jota jaettiin sosiaalisen median välityksellä. Tutkimukseen osallistui 179 varhaiskasvatuksen työntekijää eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka keskiössä olivat osallistujien kokemukset.
Työntekijöiden vaihtokokemukset olivat pääasiassa negatiivissävytteisiä. Vaihtojen organisointi ja olosuhteet koettiin puutteellisina ja niiden koettiin aiheuttavan haasteita työlle sekä kuormitusta työntekijöille ja lapsille. Vaihtojen aikaista varhaiskasvatusta ei myöskään pidetty laadukkaana. Vaihtojen myönteisinä puolina mainittiin uuden oppiminen ja ammatillinen kehittyminen sekä uudet toiminta- ja vuorovaikutusmahdollisuudet. Onnistuneiden vaihtojen keskiössä olivat huolellinen valmistautuminen, yksikkörajat ylittävä yhteistyö, muutosten minimointi ja lasten tarpeet huomioiva pedagoginen toiminta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005113123Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish