Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKolho, Kalle
dc.date.accessioned2020-05-11T06:30:20Z
dc.date.available2020-05-11T06:30:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68915
dc.description.abstractDigitalisaation myötä organisaatiot hankkivat palveluita yhä useammalta eri palveluntarjoajalta samanaikaisesti, minkä seurauksena syntyy monitoimittajaympäristöjä. Tämä muutos on luonut tarpeen palveluintegraatiolle, jolla tarkoitetaan IT-palveluiden, niiden palveluntarjoajien sekä prosessien hallintaa ja yhdistämistä. Tähän tarpeeseen on kehittynyt SIAM-malli ja siten myös palveluintegraattorin tarjoama SIAM-palvelu. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä kuva siitä, mikä SIAM-malli on, miten se on syntynyt, miten SIAM- integraattori voi tunnistaa potentiaalisen SIAM-asiakkaan ja mitä asioita integraattorin tulisi SIAM-palvelua tarjotessaan huomioida. Tutkimus pohjautui aikaisempaan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin sekä empiiriseen aineistoon. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin hyödyntäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja haastattelutyypiksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona toimeksiantajaorganisaatiolle. Tutkimuksessa haastateltiin 11:tä henkilöä, jotka työskentelivät toimeksiantajaorganisaatiossa ja olivat työtehtävissään osallistuneet SIAM- palvelun kehittämiseen. Tutkimustulosten mukaan SIAM on IT-palveluiden integrointi- ja hallintamalli, joka on kehittynyt organisaatioiden kasvavasta tarpeesta yksinkertaistaa monitoimittajaympäristön toimintaa. Oleellinen osa SIAM:a on SIAM-ekosysteemi, joka tulosten perusteella sisältää kolme tasoa, jotka ovat asiakasorganisaatio, palveluintegraattori ja palveluntarjoajat. Tutkimuksessa keskityttiin palveluintegraattorin ja asiakasorganisaation välisiin tekijöihin integraattorin näkökulmasta. Empiirisen tutkimuksen kautta saatujen tulosten perusteella potentiaalisella SIAM-asiakkaalla tulee olla monitoimittajaympäristö, maksukykyä sekä riittävä oman toiminnan kypsyys ja kyvykkyys. Muita mahdollisesti asiakkaan SIAM-potentiaaliin vaikuttavia tekijöitä olivat tutkimustuloksien mukaan muun muassa asiakkaan koko, aikaisempi asiakassuhde ja asiakkaan kokema tarve. Tutkimuksen mukaan SIAM-integraattorin tulee SIAM-palvelua tarjotessaan huomioida erityisesti siihen liittyvät riskit. Tutkimuksen perusteella merkittävimpinä riskejä olivat SIAM-integraattorin omien resurssien ja kyvykkyyksien riittävyys sekä sopimukselliset riskit.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherSIAM
dc.subject.otherpalveluintegraatio
dc.subject.otherpalveluintegraattori
dc.subject.otherIT-palvelunhallinta
dc.subject.othermonitoimittajaympäristö
dc.titleIT-palveluiden hallinta ja integraatio
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005113121
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot