Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorTurpeinen, Emilia
dc.date.accessioned2020-05-07T05:22:27Z
dc.date.available2020-05-07T05:22:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68873
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa selvitän perusopetuksen musiikinopettajalle suunnattuja ratkaisuja oppilaiden katsomuksellisen moninaisuuden sekä perusopetuksen arvoperustan, sisältöjen tai tavoitteiden välille syntyviä arvoristiriitoja varten. Tutkielmani aluksi selvitän, millainen perusopetuksen arvoperusta on, ja millaisia velvoitteita perusopetuksen taustalla vaikuttaa. Jotta voi ymmärtää opetussuunnitelmassa esitettyjä musiikin oppiainekohtaisia sisältöjä ja tavoitteita arvonäkökulmasta, on perusopetuksen arvoperustaan tutustuminen välttämätöntä. Voiko opetussuunnitelma, joka on luotu tasa-arvoisuutta ja oppilaiden kunnioittamista edistävien arvojen pohjalta, olla ristiriidassa oppilaan arvomaailman kanssa? Arvelen, että lähes jokainen musiikinopettaja kohtaa työuransa aikana tilanteita, joissa oppilaan vakaumuksesta kumpuava, valtakulttuurista poikkeava suhtautuminen musiikkiin haastaa opetussuunnitelman mukaisen musiikinopetuksen. Jotta opettaja pystyy tekemään haastavissa arvoristiriitatilanteissa eettisesti järkeviä ratkaisuja, on opettajan oltava tietoinen oppilaidensa taustoista ja vakaumuksista. Oppilaiden musiikkikäsitysten tuntemus auttaa opettajaa tilanteeseen sopivien ratkaisujen soveltamisessa. Tuon tutkielmassani tarkemmin esiin vanhoillislestadiolaisen musiikkikäsityksen ja sen ilmenemisen koulun musiikinopetuksessa. Tarkoituksena on tuoda opettajalle ymmärrystä ja tietoa siitä, miksi vanhoillislestadiolainen oppilas voi arvottaa esimerkiksi populaarimusiikin itselleen sopimattomaksi. Tämän esimerkin kautta päästään käsittelemään sitä, millaisiin seikkoihin musiikin sopimattomuus erilaisissa maailmankatsomuksissa voi liittyä. Näiden tietojen avulla musiikinopettajan on helpompi kohdata eettiset dilemmat ja kääntää ne mahdollisuuksien mukaan opetuksessa hyödynnettäväksi voimavaraksi. Mikäli oppilas kokee opetuksen sisällön arvomaailmalleen vieraaksi, voiko opetuksesta joustaa? Tutkielmassa selviää, että opettajalle suunnatut ohjeistukset eivät ole yksiselitteisiä. Opetussuunnitelmasta löytyvissä linjauksissa on keskenään ristiriitaisuuksia. Arvoristiriitatilanteisiin ei ole vielä tarjolla selvää opasta, vaan opettaja joutuu väistämättä tasapainoilemaan erilaisten linjausten välillä. Nostan tutkielmassani esiin saatavissa olevia linjauksia ja konkreettisia neuvoja. Katsomuksellisen moninaisuuden näyttäytymistä musiikinopetuksessa on alettu hiljattain tutkia enemmän, mutta etenkin selkeälle eriyttämisoppaalle musiikinopettajien keskuudessa on kysyntää. Mahdollisia tulevia jatkotutkimusaiheita on esimerkiksi se, millaisia eriyttämisratkaisuja opettajat ovat tähän asti tehneet ja se, ovatko ratkaisut pohjautuneet enemmän oppilaiden näkemysten kunnioittamiseen vai opetussuunnitelman sisältöjen noudattamiseen. Vanhoillislestadiolaiseen musiikkikäsitykseen liittyen mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi se, ovatko vanhoillislestadiolaisten nuorten kuuntelutottumukset muuttuneet älypuhelimien myötä.fi
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherarvoristiriita
dc.titlePeruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005073084
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoarvot
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright