dc.contributor.advisor | Saksa, Tytti | |
dc.contributor.author | Peltonen, Pinja | |
dc.date.accessioned | 2020-05-07T05:17:30Z | |
dc.date.available | 2020-05-07T05:17:30Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68872 | |
dc.description.abstract | Kandidaatintutkielman aiheena käsitellään 3D-peleissä ilmenevien pelimekaniikkojen kehittymistä kirjallisuuskatsauksen muodossa. 3D-pelien pelimaailmat mahdollistavat useita erilaisia mekaniikkoja verrattuna 2D-pelimaailmojen mahdollistamiin mekaniikkoihin. Tässä tutkielmassa on tarkoitus kartoittaa, kuinka paljon 3D-pelien tarjoamat mekaniikat ovat laajentuneet, ja mitkä asiat taustalla ovat mahdollistaneet sen. Konkreettisina esimerkkeinä tutkimuksessa käytetään pelejä The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998), sekä The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017), jotka ovat pelisarjansa ensimmäinen ja viimeisin 3D-peli. | fi |
dc.description.abstract | This Bachelors’ Thesis will cover the development of game mechanics that are
possible within 3D-games’ game worlds in the form of a literary review. 3D-games have made multiple new mechanics possible that previously weren’t possible within 2D-games. This study will map out how and why 3D-mechanics have evolved, and what are the causes that made these developments happen. As a concrete example, the study will focus on two games called The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998) and The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017), which are the same game series’ first and latest 3D-games. | en |
dc.format.extent | 20 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | 3D-pelit | |
dc.subject.other | 3D-mekaniikat | |
dc.subject.other | pelimekaniikat | |
dc.subject.other | The Legend of Zelda | |
dc.title | 3D-pelit ja pelimekaniikat | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005073083 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | kolmiulotteisuus | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | konsolipelit | |
dc.subject.yso | mekaniikka | |
dc.subject.yso | pelaaminen | |
dc.subject.yso | peliala | |
dc.subject.yso | pelikonsolit | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |