dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Uotila, Heli | |
dc.date.accessioned | 2020-05-05T09:29:30Z | |
dc.date.available | 2020-05-05T09:29:30Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68840 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia millaisia haastavia tilanteita luokanopettajat kohtaavat työssään sekä sitä, millaisia tunteiden säätelytaitoja he kyseisissä tilanteissa mielestään tarvitsevat. Tutkimus toteutettiin vuosien 2018-2019 aikana ja siihen osallistui viisi luokanopettajana työskentelevää tutkittavaa. Luokanopettajat vastasivat kahteen kysymykseen sähköpostin välityksellä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen analyysivaiheessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat ovat kohdanneet sekä lyhyt- että pitkäkestoisia haastavia tilanteita. Tilanteista muodostettiin teemat aggressiivisuus, päihteet, kriisitilanteet sekä ylihuolehtivat huoltajat. Tutkimusten tulosten mukaan luokanopettajat tarvitsevat tunteiden säätelytaidoista itsehillintää, ammatillisuutta, rauhallisuutta sekä hyviä keskustelutaitoja. Tutkimuksen tulosten johtopäätöksenä voidaan todeta, että luokanopettajat kohtaavat työssään hyvin erilaisia haastavia tilanteita ja tärkeimpiä tunteiden säätelytaitoja ovat opettajan itsehillintä sekä ammatillisuuteen sisältyvät rauhallisuus ja kuuntelutaidot. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | ´´ Hankalimpia tilanteita ovat olleet aggressiiviset huoltajat ´´ : luokanopettajat kertovat haastavista tilanteista huoltajien kanssa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005053053 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |