Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNiininen, Outi
dc.contributor.advisorKarjaluoma, Heikki
dc.contributor.authorRitonummi, Saima
dc.date.accessioned2020-04-23T06:25:45Z
dc.date.available2020-04-23T06:25:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68647
dc.description.abstractKäyttökokemus (UX) koostuu käyttäjän sekä käyttöliittymän vuorovaikutuksesta tietyssä kontekstissa, sisältäen myös kokemukseen liittyvät tunteet sekä ajatukset. Käytettävyys puolestaan käsittää käyttöliittymän tehokkuuden sekä käyttäjän tyytyväisyyden. Käyttäjäkeskeisen vuorovaikutussuunnittelun tavoite on luoda tehokkaampia ja vaivattomampia käyttöliittymiä, esimerkiksi nettisivuja. Suunnittelussa on huomioitava käyttäjien kahtalaiset tarpeet; vuorovaikutuksen tulee täyttää sekä käytännön tarpeet että hedoniset tarpeet. Hyvä käyttökokemus on tärkeä tekijä toimivan asiakaspolun luomiseksi verkossa. Tässä tutkimuksessa asiakaspolku käsittää nettisivulla tapahtuvan ostoprosessin. Asiakaspolun suunnittelu auttaa kuluttajaa saavuttamaan tavoitteensa sekä helpottaa päätöksentekoprosessia, jotka ennustavat positiivista käyttökokemusta – mikä lisää kuluttajan luottamusta sekä ostoaikeita. Käyttötestauksella selvitetään, mitkä elementit ja ominaisuudet ovat onnistuneita käyttäjän näkökulmasta ja mitkä toisaalta aiheuttavat hankaluuksia sekä estävät käyttäjää saavuttamasta tavoitteitaan, vaikuttaen negatiivisesti käyttökokemukseen. Tämä tutkimus toteutetaan cognitive walkthrough -metodilla tapaustukimuksena yrityksen nettisivuille. Cognitive walkthrough on käyttötestauksessa laajalti käytetty metodi, jonka avulla paikannetaan mahdollisia ongelmia käytettävyyteen liittyen. Lisäksi tutkimukseen osallistuvat täyttävät haastattelun, joka sisältää käyttökokemukseen liittyviä kysymyksiä ja arvioinnin siitä, millainen käyttökokemus heidän mielestään oli. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ovatko yrityksen nettisivujen käyttökokemus sekä asiakaspolku onnistuneita. Tulokset viittaavat siihen, että käytettävyyden ja käytännöllisyyden puolesta nettisivut ovat onnistuneet, mutta itse käyttökokemus kärsii hieman suunnittelussa tehdyistä valinnoista. Ostoprosessi nettisivuilla on yksinkertainen ja intuitiivinen, mutta yksi käytettävyysongelma aiheutti osallistujissa epävarmuutta liittyen ostopäätöksen tekoon. Tutkimustulokset tukevat teoriaa, jonka mukaan käyttäjän tarpeet vuorovaikutukselle ovat kahtalaiset; pragmaattisen käytettävyyden lisäksi myös vuorovaikutukseen liittyvät tunteet vaikuttavat arvioon käyttökokemuksesta.fi
dc.description.abstractUser Experience (UX) consists of user interacting with a system in a specific context. Usability addresses efficiency, effectiveness, and satisfaction (i.e. user’s ability to use an interface), whereas UX describes the whole interaction, including user’s thoughts and feelings about the interaction. In user-centered design practice, the goal is to help users work more efficiently and effortlessly. User needs are two-fold: the interaction should fulfill both pragmatic and hedonic user needs. Good UX is an important factor of efficient, satisfactory online customer journey. In this study, customer journey is the path user goes through on an ecommerce website. Planning the customer journey carefully will help users perform tasks efficiently and accomplish their goals and ease their decision-making process. Task performance and user satisfaction are predictors for positive UX, which predicts consumer trust and purchase intention. Ultimately, the goal for an ecommerce website is to generate more sales and increase customer satisfaction. The purpose of website usability testing is to discover successful and unsuccessful features; pain points and problems that prevent users from accomplishing their goals and are likely to affect UX negatively. This study is conducted for a case company using qualitative usability testing method, cognitive walkthrough. Cognitive walkthrough helps to discover potential usability problems, reasons behind them, and possible solutions to them. In addition, exit interview includes UX questions, where participants evaluate their own subjective experience of the interaction. This study aims to answer if the website facilitates good UX and customer journey. Findings suggest that case company’s website is successful when it comes to usability, the pragmatic quality of the interaction. However, UX, the hedonic quality of interaction suffers from some design choices. The shopping process on the website is simple and intuitive, but at the same time one usability problem caused uncertainty and hesitation before purchase decision. Research findings support the idea that user needs are two-fold, and users have both pragmatic and hedonic expectations for interaction.en
dc.format.extent105
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherweb design
dc.subject.otherecommerce
dc.subject.otheronline customer journey
dc.subject.otherconsumer decision-making
dc.titleUser experience on an ecommerce website : a case study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004232856
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysokäyttöliittymät
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysoelectronic commerce
dc.subject.ysoconsumer behaviour
dc.subject.ysouser interfaces
dc.subject.ysousability
dc.subject.ysouser experience
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot