User experience on an ecommerce website : a case study
Abstract
Käyttökokemus (UX) koostuu käyttäjän sekä käyttöliittymän vuorovaikutuksesta tietyssä kontekstissa, sisältäen myös kokemukseen liittyvät tunteet sekä ajatukset. Käytettävyys puolestaan käsittää käyttöliittymän tehokkuuden sekä käyttäjän tyytyväisyyden. Käyttäjäkeskeisen vuorovaikutussuunnittelun tavoite on luoda tehokkaampia ja vaivattomampia käyttöliittymiä, esimerkiksi nettisivuja. Suunnittelussa on huomioitava käyttäjien kahtalaiset tarpeet; vuorovaikutuksen tulee täyttää sekä käytännön tarpeet että hedoniset tarpeet. Hyvä käyttökokemus on tärkeä tekijä toimivan asiakaspolun luomiseksi verkossa. Tässä tutkimuksessa asiakaspolku käsittää nettisivulla tapahtuvan ostoprosessin. Asiakaspolun suunnittelu auttaa kuluttajaa saavuttamaan tavoitteensa sekä helpottaa päätöksentekoprosessia, jotka ennustavat positiivista käyttökokemusta – mikä lisää kuluttajan luottamusta sekä ostoaikeita.
Käyttötestauksella selvitetään, mitkä elementit ja ominaisuudet ovat onnistuneita käyttäjän näkökulmasta ja mitkä toisaalta aiheuttavat hankaluuksia sekä estävät käyttäjää saavuttamasta tavoitteitaan, vaikuttaen negatiivisesti käyttökokemukseen. Tämä tutkimus toteutetaan cognitive walkthrough -metodilla tapaustukimuksena yrityksen nettisivuille. Cognitive walkthrough on käyttötestauksessa laajalti käytetty metodi, jonka avulla paikannetaan mahdollisia ongelmia käytettävyyteen liittyen. Lisäksi tutkimukseen osallistuvat täyttävät haastattelun, joka sisältää käyttökokemukseen liittyviä kysymyksiä ja arvioinnin siitä, millainen käyttökokemus heidän mielestään oli.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ovatko yrityksen nettisivujen käyttökokemus sekä asiakaspolku onnistuneita. Tulokset viittaavat siihen, että käytettävyyden ja käytännöllisyyden puolesta nettisivut ovat onnistuneet, mutta itse käyttökokemus kärsii hieman suunnittelussa tehdyistä valinnoista. Ostoprosessi nettisivuilla on yksinkertainen ja intuitiivinen, mutta yksi käytettävyysongelma aiheutti osallistujissa epävarmuutta liittyen ostopäätöksen tekoon. Tutkimustulokset tukevat teoriaa, jonka mukaan käyttäjän tarpeet vuorovaikutukselle ovat kahtalaiset; pragmaattisen käytettävyyden lisäksi myös vuorovaikutukseen liittyvät tunteet vaikuttavat arvioon käyttökokemuksesta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004232856Käytä tätä linkitykseen.
Language
English