dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Nyyssönen, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2020-04-22T04:15:41Z | |
dc.date.available | 2020-04-22T04:15:41Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68637 | |
dc.description.abstract | Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina vaille laajaa tietämystä musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus eri aineistoihin. Pohjustan tutkimusaihettani toisessa luvussa käsittelemällä musiikkialaa yleensä sekä määrittelemällä muusikon terminä ja ammattina. Kolmannessa luvussa käsittelen muusikon koulutusvaihtoehtoja Suomessa ja sitä, miten musiikin koulutuksesta sijoitutaan. Neljäs luku pureutuu koulumaailmaan ja siihen, mitä ohjeita perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat antavat musiikinopettajalle muusikon ammattia tavoittelevan oppilaan ohjaukseen, ja mikä on opinto-ohjauksen rooli.
Tutkielmani toi esille sen, että musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta monin eri tavoin. Musiikinopettajien rooli muusikon ammattia tavoittelevan oppilaan ohjauksessa on merkittävä ja voi joissain tapauksissa olla jopa ratkaisevan tärkeä. Musiikinopettajien kannattaa ohjata oppilasta taiteen perusopetuksen tai muun musiikillisen harrastuneisuuden pariin. Musiikinopettajan kannattaa myös ottaa selvää musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. On tärkeää, että musiikinopettajat tuovat esille ammattiin liittyviä realiteetteja ja ominaispiirteitä, ja näin rikkovat alaan liittyviä stereotypioita ja illuusioita, joita esimerkiksi media voi luoda. Musiikinopettajan täytyy olla myös rehti palautteen antaja eli antaa oppilaalle rehellistä palautetta kehitettävistä ja hyvistä ominaisuuksista, mitä tulee musiikillisiin taitoihin. Musiikinopettajien kannattaa tehdä vahvaa yhteistyötä opinto-ohjaajien kanssa, sillä niin voidaan varmistaa se, että oppilaan ohjaus olisi mahdollisimman laadukasta. Perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien musiikin oppiainekohtaisissa ohjeistuksissa ei ollut konkreettista ohjeistusta siitä, miten ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Opetussuunnitelmien yleisissä ohjeissa oli kuitenkin ohjeita, joita noudattamalla myös muusikon ammatista kiinnostuneella nuorella pitäisi olla mahdollisimman hyvät edellytykset suunnitella koulutuspolkuaan ja uraansa musiikin parissa. Musiikinopettajan siis kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon nämä yleiset ohjeet omassa opetuksessaan ja käsitellä niitä siten, miten ne hyödyttäisivät muusikon ammattiin pyrkivää.
Jatkotutkimusaiheita tälle tutkielmalle olisi esimerkiksi se, miten musiikinopettajat noudattavat opetussuunnitelmien yleisiä ohjeita? Jäävätkö yleiset ohjeet oppiainekohtaisten tavoitteiden ja sisältöjen varjoon? Olisi myös mielenkiintoista selvittää, kuinka yleistä on, että musiikkialasta kiinnostuneet ovat kokeneet saaneensa puutteellista opinto-ohjausta. Rajasin tutkielman ulkopuolelle erikoislukiot ja –luokat, sillä tutkimusalueeni olisi kasvanut muuten liian suureksi. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.subject.other | konservatorio | |
dc.title | "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004222846 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkiala | |
dc.subject.yso | musiikinopettajat | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | muusikot | |
dc.subject.yso | musiikkioppilaitokset | |
dc.subject.yso | musiikkipedagogiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | erikoislukiot | |