Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorNyyssönen, Tiina
dc.date.accessioned2020-04-22T04:15:41Z
dc.date.available2020-04-22T04:15:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68637
dc.description.abstractSelvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina vaille laajaa tietämystä musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus eri aineistoihin. Pohjustan tutkimusaihettani toisessa luvussa käsittelemällä musiikkialaa yleensä sekä määrittelemällä muusikon terminä ja ammattina. Kolmannessa luvussa käsittelen muusikon koulutusvaihtoehtoja Suomessa ja sitä, miten musiikin koulutuksesta sijoitutaan. Neljäs luku pureutuu koulumaailmaan ja siihen, mitä ohjeita perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat antavat musiikinopettajalle muusikon ammattia tavoittelevan oppilaan ohjaukseen, ja mikä on opinto-ohjauksen rooli. Tutkielmani toi esille sen, että musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta monin eri tavoin. Musiikinopettajien rooli muusikon ammattia tavoittelevan oppilaan ohjauksessa on merkittävä ja voi joissain tapauksissa olla jopa ratkaisevan tärkeä. Musiikinopettajien kannattaa ohjata oppilasta taiteen perusopetuksen tai muun musiikillisen harrastuneisuuden pariin. Musiikinopettajan kannattaa myös ottaa selvää musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. On tärkeää, että musiikinopettajat tuovat esille ammattiin liittyviä realiteetteja ja ominaispiirteitä, ja näin rikkovat alaan liittyviä stereotypioita ja illuusioita, joita esimerkiksi media voi luoda. Musiikinopettajan täytyy olla myös rehti palautteen antaja eli antaa oppilaalle rehellistä palautetta kehitettävistä ja hyvistä ominaisuuksista, mitä tulee musiikillisiin taitoihin. Musiikinopettajien kannattaa tehdä vahvaa yhteistyötä opinto-ohjaajien kanssa, sillä niin voidaan varmistaa se, että oppilaan ohjaus olisi mahdollisimman laadukasta. Perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien musiikin oppiainekohtaisissa ohjeistuksissa ei ollut konkreettista ohjeistusta siitä, miten ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Opetussuunnitelmien yleisissä ohjeissa oli kuitenkin ohjeita, joita noudattamalla myös muusikon ammatista kiinnostuneella nuorella pitäisi olla mahdollisimman hyvät edellytykset suunnitella koulutuspolkuaan ja uraansa musiikin parissa. Musiikinopettajan siis kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon nämä yleiset ohjeet omassa opetuksessaan ja käsitellä niitä siten, miten ne hyödyttäisivät muusikon ammattiin pyrkivää. Jatkotutkimusaiheita tälle tutkielmalle olisi esimerkiksi se, miten musiikinopettajat noudattavat opetussuunnitelmien yleisiä ohjeita? Jäävätkö yleiset ohjeet oppiainekohtaisten tavoitteiden ja sisältöjen varjoon? Olisi myös mielenkiintoista selvittää, kuinka yleistä on, että musiikkialasta kiinnostuneet ovat kokeneet saaneensa puutteellista opinto-ohjausta. Rajasin tutkielman ulkopuolelle erikoislukiot ja –luokat, sillä tutkimusalueeni olisi kasvanut muuten liian suureksi.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.otherkonservatorio
dc.title"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004222846
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkiala
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomuusikot
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysomusiikkipedagogiikka
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoerikoislukiot


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record