dc.contributor.advisor | Hämäläinen, Raija | |
dc.contributor.author | Happonen, Valtteri | |
dc.date.accessioned | 2020-04-21T11:36:28Z | |
dc.date.available | 2020-04-21T11:36:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68627 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa keskityttiin erityisopettajien onnistumisen kokemuksiin vieraan kielen
opetuksesta. Kokemusten avulla selvitettiin, mitä aiheita vieraan kielen suunnittelussa
erityisopettajat huomioivat ja miten huomiot vaikuttavat erityisopettajien vieraan
kielen sisältöjen soveltamistapaan sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen.
Aineistonkeruu toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin Facebookin
kolmeen tarkasti valitun keskusteluryhmän keskustelupalstalle. Tulokset pohjautuvat
aineiston sisällönanalyysiin. Aineistosta luokiteltiin ilmiöitä yhteisiksi luokiksi, jotka teemoiteltiin
sen mukaan, kuvaako luokka vieraan kielen opetuksessa huomioitavia ilmiöitä,
sisällön soveltamiskeinoja tai tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiskeinoja. Lopuksi
teemat tyypiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti laajemmiksi käsitteiksi.
Tämän tutkimuksen mukaan erityisopettajat kokevat onnistumisen kokemuksia, kun oppijat
osallistuvat vieraan kielen opiskeluun. Lisäksi erityisopettajat kokevat onnistuneensa,
kun pystyvät tarjoamaan oppimisen tukea sitä tarvitseville oppijoille. Erityisopettajat
hyödyntävät pedagogista sisältötietoaan valitessaan oppimista tukevia tehtäviä ja
toimintaa sekä keskittyessään opetuksessa oppimisen kannalta tärkeimpiin ydinaiheisiin.
Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) mahdollistaa vieraan kielen opetuksen rikastamisen
tarjoamalla vaihtoehtoista toimintaa sekä materiaalia.
TVT tarjoaa mahdollisuuden innostaa oppijoita opiskelemaan vierasta kieltä. Oppijan innostuksen
puute vaikuttaa erityisopettajien mukaan vieraan kielen oppimiseen sekä tuntityöskentelyyn.
Pelien rooli oppijan innostamisessa nähdään tämän tutkimuksen perusteella
tärkeänä, koska pelien avulla vieraan kielen aiheita voidaan käsitellä innostavalla
tavalla. Myös välitön palautteenantaminen ja oppijan itsearvioinnin mahdollisuus nähtiin
pelien tärkeänä ominaisuutena. Lisäksi pelien avulla voidaan keventää vieraan kielen
oppitunnin toimintaa tarvittaessa. | fi |
dc.description.abstract | This research focuses on special educators’ experiences of successful foreign language
teaching. There have been found out from the experiences, what kind of subjects special
educators observe when they are planning for their foreign language teaching and how
the observations affect to the way of apply content of foreign language or the way of use
ICT. This research focus on what kind of ICT and how special educators use it during
teaching foreign language.
The data has been gathered using a web based questionary, which has been sent to
three different and carefully selected Facebook groups. The results have been created
by using content analysis. There has been made groups and themes from the data, if
the different groups describe notable subjects, the ways of apply contents of foreign language
or the ways of use ICT in teaching foreign language. Themes have been typed
according to research questions.
The special educators will get experiences of success when all learners in the group
participate in the foreign language learning and when special educators are able to offer
help to the learners who need help. Special educators use their pedagogical content
knowledge to choose the best kind of exercises and focus to the most important subjects
to support learning. Information and connections technology (ICT) gives opportunities
and materials to enrich foreign language teaching.
The lack of enthusiasm to learn foreign language influences the learning and working
during the lessons. ICT offers opportunities to inspire learners to learn foreign language.
The results show that learning games have an important role to inspire foreign language
learners, because the subjects can be taught in the in inspirational way. The learning
games gives an instant feedback to learners and opportunity to learners to self-assessment,
which are important features of learning games. Special educators can also make
foreign language lesson more lighten with the learning games. | en |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | vieraan kielen opetus | |
dc.subject.other | innostaminen | |
dc.subject.other | PCK | |
dc.subject.other | TPACK | |
dc.title | Onnistunut vieraan kielen opetus erityisopettajien kokemana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004212837 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | vieraat kielet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |