University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Onnistunut vieraan kielen opetus erityisopettajien kokemana

Thumbnail
View/Open
2.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Happonen, Valtteri
Date
2020
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa keskityttiin erityisopettajien onnistumisen kokemuksiin vieraan kielen opetuksesta. Kokemusten avulla selvitettiin, mitä aiheita vieraan kielen suunnittelussa erityisopettajat huomioivat ja miten huomiot vaikuttavat erityisopettajien vieraan kielen sisältöjen soveltamistapaan sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin Facebookin kolmeen tarkasti valitun keskusteluryhmän keskustelupalstalle. Tulokset pohjautuvat aineiston sisällönanalyysiin. Aineistosta luokiteltiin ilmiöitä yhteisiksi luokiksi, jotka teemoiteltiin sen mukaan, kuvaako luokka vieraan kielen opetuksessa huomioitavia ilmiöitä, sisällön soveltamiskeinoja tai tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiskeinoja. Lopuksi teemat tyypiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti laajemmiksi käsitteiksi. Tämän tutkimuksen mukaan erityisopettajat kokevat onnistumisen kokemuksia, kun oppijat osallistuvat vieraan kielen opiskeluun. Lisäksi erityisopettajat kokevat onnistuneensa, kun pystyvät tarjoamaan oppimisen tukea sitä tarvitseville oppijoille. Erityisopettajat hyödyntävät pedagogista sisältötietoaan valitessaan oppimista tukevia tehtäviä ja toimintaa sekä keskittyessään opetuksessa oppimisen kannalta tärkeimpiin ydinaiheisiin. Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) mahdollistaa vieraan kielen opetuksen rikastamisen tarjoamalla vaihtoehtoista toimintaa sekä materiaalia. TVT tarjoaa mahdollisuuden innostaa oppijoita opiskelemaan vierasta kieltä. Oppijan innostuksen puute vaikuttaa erityisopettajien mukaan vieraan kielen oppimiseen sekä tuntityöskentelyyn. Pelien rooli oppijan innostamisessa nähdään tämän tutkimuksen perusteella tärkeänä, koska pelien avulla vieraan kielen aiheita voidaan käsitellä innostavalla tavalla. Myös välitön palautteenantaminen ja oppijan itsearvioinnin mahdollisuus nähtiin pelien tärkeänä ominaisuutena. Lisäksi pelien avulla voidaan keventää vieraan kielen oppitunnin toimintaa tarvittaessa. ...
 
This research focuses on special educators’ experiences of successful foreign language teaching. There have been found out from the experiences, what kind of subjects special educators observe when they are planning for their foreign language teaching and how the observations affect to the way of apply content of foreign language or the way of use ICT. This research focus on what kind of ICT and how special educators use it during teaching foreign language. The data has been gathered using a web based questionary, which has been sent to three different and carefully selected Facebook groups. The results have been created by using content analysis. There has been made groups and themes from the data, if the different groups describe notable subjects, the ways of apply contents of foreign language or the ways of use ICT in teaching foreign language. Themes have been typed according to research questions. The special educators will get experiences of success when all learners in the group participate in the foreign language learning and when special educators are able to offer help to the learners who need help. Special educators use their pedagogical content knowledge to choose the best kind of exercises and focus to the most important subjects to support learning. Information and connections technology (ICT) gives opportunities and materials to enrich foreign language teaching. The lack of enthusiasm to learn foreign language influences the learning and working during the lessons. ICT offers opportunities to inspire learners to learn foreign language. The results show that learning games have an important role to inspire foreign language learners, because the subjects can be taught in the in inspirational way. The learning games gives an instant feedback to learners and opportunity to learners to self-assessment, which are important features of learning games. Special educators can also make foreign language lesson more lighten with the learning games. ...
 
Keywords
vieraan kielen opetus innostaminen PCK TPACK pelit erityisopettajat tieto- ja viestintätekniikka kielen oppiminen vieraat kielet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004212837

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pelaaminen osana lasten vieraan kielen omaksumista 

    Valtonen, Perttu (2021)
    Tässä tutkielmassa perehdytään videopelien pelaamisen vaikutuksiin lasten vieraan kielen oppimisessa ja omaksumisessa sekä tarkastellaan niitä tekijöitä, jotka ovat tämän yhteyden taustalla. Lisäksi on mietitty keinoja, ...
  • Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Rantanen, Aurora (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia merkityksiä toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielikäsitystä kuvaukset uusintavat. Lisäksi tutkittiin, kuinka ...
  • Toisen ja vieraan kielen ääntämisen oppimisen haasteet 

    Ullakonoja, Riikka; Dufva, Hannele (Niilo Mäki Instituutti, 2016)
    Katsausartikkelissamme käsittelemme niitä seikkoja, jotka vaikuttavat toisen tai vieraan kielen ääntämisen oppimiseen. Yleisiä oppijaan liittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi oppijan ikä ja hänen motivoituneisuutensa. Myös ...
  • Affektiiviset tekijät vieraan kielen opiskelussa : tapaustutkimus alakoulun englannin tunneista oppilaiden kokemana 

    Jalkanen, Liisa; Ruuska, Johanna (2007)
  • Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa 

    Ketola, Terhi; Männistö, Perttu (2015)
    Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre