dc.contributor.advisor | Valkonen, Leena | |
dc.contributor.author | Mygrijev, Maarit | |
dc.date.accessioned | 2020-04-20T05:50:33Z | |
dc.date.available | 2020-04-20T05:50:33Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68599 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella neurokirurgien ammatillista kasvua sekä ymmärtää, miten ammatillinen kasvu tapahtuu, mitä se edellyttää yksilöltä sekä mitkä tukevat asiantuntijuuden kehittymisessä. Neurokirurgia on eräs vaativimmista kirurgian erikoisaloista, jossa yhdistyvät neurologia ja kirurgia. Tutkimuksen aihe on syntynyt tarpeesta, sillä neurokirurgien ammatillista kasvua ei ole liiemmälti tutkittu Suomessa.
Tutkimus on laadullinen. Tutkimuksen kohdeympäristönä on erään yliopistollisen sairaalan neurokirurgian klinikka. Aineistokeruu on toteutettu vuonna 2019. Aineisto koostuu neljästä eri uravaiheessa olevan neurokirurgin puolistrukturoidusta teemahaastattelusta sekä muista dokumenteista. Aineiston analyysimenetelmänä on laadullinen sisällön analyysi.
Tutkimustulosten mukaan mentoroinnilla on tärkeä osa neurokirurgien ammatillisessa kasvussa, mikä edellyttää hyvää luottamuksellista vuorovaikutusta. Mentorien panos mentoroinnin toteuttamisessa ei ole vain käsityöperinteen jatkamista, vaan yhtä lailla hiljaisen kokemusperäisen tiedon siirtämistä, miten nuori neurokirurgi kasvaa omaan asiantuntijuuteen.
Tutkimuksen keskeinen anti on se, että myönteisen palautteen saaminen kehittää nuoren neurokirurgin kykyä havaita itse missä on onnistunut. Siksi omien vahvuuksien tunnistaminen mentoroinnin kautta on tärkeää.
Tutkimustieto on hyödynnettävissä sekä neurokirurgian klinikoilla että muilla kirurgian erikoisaloilla, joissa halutaan kehittää ja tuoda jatkuvuutta mentorointi – toimintaan uuden neurokirurgisukupolven kouluttamisessa. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | neurokirurgit | |
dc.title | Neurokirurgien ammatillinen kasvu | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004202815 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | neurokirurgia | |
dc.subject.yso | kirurgit | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |