Neurokirurgien ammatillinen kasvu
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella neurokirurgien ammatillista kasvua sekä ymmärtää, miten ammatillinen kasvu tapahtuu, mitä se edellyttää yksilöltä sekä mitkä tukevat asiantuntijuuden kehittymisessä. Neurokirurgia on eräs vaativimmista kirurgian erikoisaloista, jossa yhdistyvät neurologia ja kirurgia. Tutkimuksen aihe on syntynyt tarpeesta, sillä neurokirurgien ammatillista kasvua ei ole liiemmälti tutkittu Suomessa.
Tutkimus on laadullinen. Tutkimuksen kohdeympäristönä on erään yliopistollisen sairaalan neurokirurgian klinikka. Aineistokeruu on toteutettu vuonna 2019. Aineisto koostuu neljästä eri uravaiheessa olevan neurokirurgin puolistrukturoidusta teemahaastattelusta sekä muista dokumenteista. Aineiston analyysimenetelmänä on laadullinen sisällön analyysi.
Tutkimustulosten mukaan mentoroinnilla on tärkeä osa neurokirurgien ammatillisessa kasvussa, mikä edellyttää hyvää luottamuksellista vuorovaikutusta. Mentorien panos mentoroinnin toteuttamisessa ei ole vain käsityöperinteen jatkamista, vaan yhtä lailla hiljaisen kokemusperäisen tiedon siirtämistä, miten nuori neurokirurgi kasvaa omaan asiantuntijuuteen.
Tutkimuksen keskeinen anti on se, että myönteisen palautteen saaminen kehittää nuoren neurokirurgin kykyä havaita itse missä on onnistunut. Siksi omien vahvuuksien tunnistaminen mentoroinnin kautta on tärkeää.
Tutkimustieto on hyödynnettävissä sekä neurokirurgian klinikoilla että muilla kirurgian erikoisaloilla, joissa halutaan kehittää ja tuoda jatkuvuutta mentorointi – toimintaan uuden neurokirurgisukupolven kouluttamisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tulokkaasta tuottavaksi asiantuntijaksi : perehdyttäminen kehittämisen välineenä eräissä suomalaisissa tietoalan yrityksissä
Ketola, Hannu U. (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Lifelong guidance policy and practice in the EU : trends, challenges and opportunities. Final report
Barnes, S-A.; Bimrose, J.; Brown, A.; Kettunen, J.; Vuorinen, R. (European Commission; Publications Office of the European Union, 2020)A consortium led by the University of Warwick’s Institute for Employment Research, in partnership with University of Jyväskylä’s Finnish Institute for Educational Research and with support from EY, was commissioned by ... -
Ammattilaisten käsityksiä mentoroinnista työpaikalla
Karjalainen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Vertaisryhmämentorointi uusien opettajien tukena
Pennanen, Matti (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Matti Pennanen KM Matti Pennasen kasvatustieteen väitöskirja “Practice Architectures of Peer-Group Mentoring in New Teachers’ Professional Development” tarkastettiin 14.1.2023 Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja ... -
Mentors’ Perceptions of Mentoring as a Process of Learning and Knowledge Creation
Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Lähdesmäki, Sirkku; Kantola, Jenni (Infonomics Society, 2023)The mentoring process aims to promote learning and competence and support professional growth. The mentoring process inherently includes elements of learning. However, mentoring is not viewed from the perspective of learning ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.