dc.contributor.advisor | Posti-Ahokas, Hanna | |
dc.contributor.author | Tanskanen, Katariina | |
dc.date.accessioned | 2020-04-16T05:54:56Z | |
dc.date.available | 2020-04-16T05:54:56Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68547 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkin opettajien tekemän vapaaehtoisen kehitysyhteistyökokemuksen yhteyttä ammatilliseen kasvuun. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista ammatillista kasvua vapaaehtoisjaksolla tapahtui, millä tavoin opettajien kulttuurienväliset kompetenssit kehittyivät sekä millä tavoin opettajat kokivat kehittyneensä globaalikasvattajina. Ammatillisen kasvun on todettu olevan yhteydessä työn mielekkyyteen, mistä syystä aihe on ajankohtainen. Lisäksi kulttuurienväliset kompetenssit ja globaalikasvatus ovat opettajan ammatillisen osaamisen ydintä, mikä osaltaan tekee aiheesta tärkeän tutkia.
Aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen ja teemahaastattelun avulla. Haastattelin tutkimustani varten kahdeksaa Opettajat ilman rajoja–verkoston kautta kansainvälisessä vapaaehtoistyössä ollutta opettajaa. Aineiston analysoinnissa sovelsin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan vapaaehtoistyökokemuksella oli selkeä yhteys opettajien ammatilliseen kasvuun. Kokemus toimi laukaisualustana ammatillisen identiteetin selkeytymiselle, kulttuurienvälisten kompetenssejen kehittymiselle sekä muovasi opettajien näkemyksiä globaalikasvatuksesta kriittisempään suuntaan.
Tuloksista voidaan päätellä, että vapaaehtoistyökokemuksen myötä tapahtunut kasvu lisäsi opettajien itsearvostusta ammatillisessa mielessä sekä kokemusta työn mielekkyydestä ja rohkaisi heitä edelleen ottamaan vastaan uusia haasteita työelämässä. Lisäksi vapaaehtoistyökokemuksen myötä opettajat saivat uusia taitoja ja valmiuksia omaan työarkeensa. | fi |
dc.format.extent | 86 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Kansainvälinen vapaaehtoistyö opettajan ammatillisen kasvun välineenä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004162769 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | vapaaehtoistyö | |
dc.subject.yso | kehitysyhteistyö | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | globaalikasvatus | |
dc.subject.yso | kulttuurienvälisyys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |