Koulun työyhteisön monet kasvot
Tutkimuksessa tarkastellaan tutkimuskohteena olevan yhtenäiskoulun vuorovaikutuskulttuuria sekä haastatteluista esiin nousevia kasvotyön käyttötapoja ja niiden myötä muodostuvia yhteisön kasvoja. Kasvotyöllä tarkoitetaan tekoja, joilla pyritään sovittamaan yhteen toiminta ja kasvot. Kasvotyön tehtävänä on estää kasvoihin kohdistuvat uhat. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata sitä, millaisena työyhteisön vuorovaikutusympäristö haastatteluissa näyttäytyy. Aineiston keruu toteutettiin opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Uutta luova asiantuntijuus -tutkimushankkeessa. Aineisto koostui 15 koulutyöyhteisön jäsenen haastattelusta. Haastateltuihin kuului kaksi rehtoria, kaksi koulunkäynninohjaajaa ja yksi oppilashuollon työntekijä. Loput 10 haastateltua olivat luokan-, aineen- tai erityisopettajia. Heitä haastateltiin oman koulunsa tiloissa tutkimushankkeen toteuttajien toimesta. Työkokemusta opettajilla oli yhdestä vuodesta 30 vuoteen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällön analyysin keinoin. Aineiston analyysi eteni kehämäisesti. Kouluyhteisössä osoittautui olevan paljon vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia, jotka näkyivät negatiivisina kokemuksina muun muassa johtajuudesta, ryhmädynamiikasta sekä tiimityöskentelystä. Esimiehen ja työntekijän välisessä vuorovaikutussuhteessa todettiin olevan merkittävin puute kuulluksi tulemisessa ja sen myötä sitoutumisessa ja luottamuksessa sekä vahvassa vastustuksessa. Työyhteisö koettiin lokeroituneena, mikä puolestaan tuli ilmi esimerkiksi tiimityöskentelystä puhuttaessa. Tämän myötä työyhteisön kasvoja kaikista kuvaavimmiksi tekijöiksi nousivat välttelevä kasvotyö ja toisaalta positiivisen kasvotyön puute.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhtenäiskoulua kohti : opettajien ja rehtorien diskursseja koulukulttuurin muutoksesta
Puhakka, Mari; Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma (Prologos ry, 2021)Tässä artikkelissa tarkastellaan yhtenäiskoulun opettajayhteisön sosiaalista todellisuutta, jota rakennetaan ja ylläpidetään vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia konstruktioita tulevan ... -
Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
Hudd, Maria (2019)Suomen laissa määrätään, että perusopetuksen laatua tulee arvioida ja seurata, jotta koulun opetus ja oppilaiden oppiminen on mahdollisimman tasokasta. Laadunhallinnan toteutuksesta päättää kunta. Koulut itse kehittävät ... -
”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
Haatainen, Jenny; Kohvakka, Kaisa (2022)Kouluhyvinvointia edistetään Suomen peruskouluissa yhteisöllisen hyvinvointityön avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen vaatii kouluorganisaation yhtenäisiä käytänteitä, joissa johtajalla on ... -
Perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 rehtoreiden näkemyksiä koulusta ja koulun johtamisesta Suomessa 2030-luvulla
Honkala, Riia (2022)Tutkimuksessa tarkasteltiin tulevaisuuden koulua ja johtamista 2030-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen tulevaisuuden koulu on rehtoreiden näkemysten mukaan ja millaista johtajuutta tulevaisuuden ... -
"Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
Oldén, Viivi (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista on toimia johtajana koulun erilaisissa kriisitilanteissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli rehtoreiden johtamisosaaminen kriisitilanteissa ja sitä tutkittiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.