Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.advisorKostiainen, Emma
dc.contributor.authorLapatto, Essi
dc.date.accessioned2020-04-14T05:34:12Z
dc.date.available2020-04-14T05:34:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68502
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan tutkimuskohteena olevan yhtenäiskoulun vuorovaikutuskulttuuria sekä haastatteluista esiin nousevia kasvotyön käyttötapoja ja niiden myötä muodostuvia yhteisön kasvoja. Kasvotyöllä tarkoitetaan tekoja, joilla pyritään sovittamaan yhteen toiminta ja kasvot. Kasvotyön tehtävänä on estää kasvoihin kohdistuvat uhat. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata sitä, millaisena työyhteisön vuorovaikutusympäristö haastatteluissa näyttäytyy. Aineiston keruu toteutettiin opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Uutta luova asiantuntijuus -tutkimushankkeessa. Aineisto koostui 15 koulutyöyhteisön jäsenen haastattelusta. Haastateltuihin kuului kaksi rehtoria, kaksi koulunkäynninohjaajaa ja yksi oppilashuollon työntekijä. Loput 10 haastateltua olivat luokan-, aineen- tai erityisopettajia. Heitä haastateltiin oman koulunsa tiloissa tutkimushankkeen toteuttajien toimesta. Työkokemusta opettajilla oli yhdestä vuodesta 30 vuoteen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällön analyysin keinoin. Aineiston analyysi eteni kehämäisesti. Kouluyhteisössä osoittautui olevan paljon vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia, jotka näkyivät negatiivisina kokemuksina muun muassa johtajuudesta, ryhmädynamiikasta sekä tiimityöskentelystä. Esimiehen ja työntekijän välisessä vuorovaikutussuhteessa todettiin olevan merkittävin puute kuulluksi tulemisessa ja sen myötä sitoutumisessa ja luottamuksessa sekä vahvassa vastustuksessa. Työyhteisö koettiin lokeroituneena, mikä puolestaan tuli ilmi esimerkiksi tiimityöskentelystä puhuttaessa. Tämän myötä työyhteisön kasvoja kaikista kuvaavimmiksi tekijöiksi nousivat välttelevä kasvotyö ja toisaalta positiivisen kasvotyön puute.fi
dc.format.extent98
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkasvotyö
dc.subject.otherjaettu johtajuus
dc.titleKoulun työyhteisön monet kasvot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004142723
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotiimityö
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysokoulut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot